Thursday, July 3, 2014

Realiti

What is 'reality' to you?

Piaget berpendapat bahawa kanak-kanak slowly berhenti jadi egocentric sekitar umur 7 tahun dan mula memahami bahawa realiti mungkin berbeza daripada apa yang mereka bersedia untuk menerima. 

(Pada masa yang sama juga mereka akan mula memahami dan menerima pendapat orang lain.)

Aku taktau bila aku start betul-betul paham bahawa realiti aku berlainan daripada orang lain. Even daripada orang sekeliling aku. Tapi yang pasti, bukan masa aku 7 tahun. More like 23 tahun.

I mean, aku tahu di keliling dunia ni ada perperangan, orang yang kebuluran, kefakiran dan sebagainya. Tapi aku tak paham pasal realiti mereka. 

Tahun lepas, aku tolong edit suatu buku compilation tentang cerita-cerita daripada penduduk di Palestin. Kebetulan, seorang daripada penulis tersebut juga sedang belajar di universiti yang sama dengan aku sekarang. Rawan was 19, dan mendengar drones dan bom-bom meletup di luar rumahnya was a normal thing to her. Normal to watch her friends and neighbours die or get severely injured. Despite all that, dia masih dapat excel dalam pelajaran. Masa aku jumpa dia tahun ni, she looked like any other hijabi in UK. You couldn't even tell that she has gone through all that shit. Melalui biasiswa yang unik, dia dapat melanjutkan pelajaran dan escape Palestin for a while. But Palestin was still her reality.

Sebelum kami diperkenalkan, Rawan digambarkan sebagai seorang yang pelik sebab dia seorang yang pendiam dan antisocial. Tapi kalau kau paham realiti seseorang yang pernah melalui semua trauma tu, kau akan paham kenapa dia 'pelik'.

Betul ke dia pelik? Mungkin bagi dia, kau yang pelik.
 
Aku pernah terbaca laporan daripada seorang penyelidik pasal budak-budak dari Trobriand Islands yang sangat miskin sampai memakai pensil yang diikat pada tali sebagai rantai sepanjang masa supaya pensil mereka tidak dicuri. Punyalah dorang value pensil dorang tu. Dan aku akan ingat sampai bila-bila apabila penyelidik itu cerita yang dorang sampai tercekik-cekik nak tulis di sekolah sebab pensil tu dah jadi pendek sangat setelah berkali-kali diasah. Betapa peliknya realiti aku dibandingkan dengan realiti mereka.

Mungkin dalam hidup kau, ada that kid di sekolah yang pendiam, tak bercampur dengan orang. Atau for some reason, budak yang tak macam budak-budak lain. Jadi dia kena ejek atau kena buli. Bagi budak-budak, being 'different' adalah suatu kesalahan. Masalahnya, bila dah tua ni, masih ada orang yang pikir being different is a crime. Unless different kau tu the right kind of different. The cool kind of different. Tapi tak ramai orang paham, kadang-kadang ada sebab orang tu lain daripada orang lain. Kita tak tahu apa yang dia lalui kat rumah. Their inner struggles.

Mungkin parents dia dera dia. Mungkin dia kena tolong bapak dia jual burger every night. Mungkin pakcik dia rogol dia. Mungkin dia dilahirkan psychopath. Atau battling dyslexia. Who knows? Kadang-kadang, hidup kita terlalu normal sampai tak dapat membayangkan hidup orang lain boleh tak normal. 

Sebabtu aku rasa kadang-kadang elok jugak bercampur dengan semua jenis orang. Kalau tak boleh bercampur pun, baca je. Sebab bila selesa atau terbiasa sangat dengan realiti sendiri yang sebenarnya terhad gila, kau hilang perspektif. Unintentionally, kau jadi tak bertimbangrasa. Terlepas cakap benda yang boleh menyinggung perasaan orang lain. Kau jadi egocentric, macam kanak-kanak.

Aku dah tak dapat kira berapa kali aku jumpa orang yang ingat semua orang pikir macam dorang, pastu pelik bila orang lain tak pikir macam dorang. Orang yang ingat semua orang nak benda yang sama. Orang yang ingat cara dia je betul, cara orang lain pelik.

Contohnya, orang yang ingat semua orang nak jadi kaya, famous atau nak pasangan good looking lepas tu judge others on what they own. Sebagai seseorang yang tak ada smartphone sampai umur aku 27, dulu aku memang muak kena judge sebab benda yang aku tak ada. Percayalah, bukan semua orang nak benda yang sama. Ada orang umur 60-an pun tak paham benda ni. Dan aku dah jumpa banyak sangat orang yang complain pasal keluarga mertua dorang sebab 'pelik'. Lain daripada keluarga dorang sendiri. Too affectionate. Too kenegerian. Too this, too that. Semuanya berasaskan sebab kita rasa cara kita sendiri yang paling betul, dan semua orang mesti nak apa yang kita nak. Tapi realiti kau belum tentu realiti orang lain.

We have to accept that we're from different backgrounds and experiences, and with different needs and wants. That we actually live in our own little world, far removed from the reality of others. 

6 comments:

AdinataGus said...

tak pernah kecewa lagi dengan setiap post di blog ini.

cafiena said...

staring at Rawan's photo

*terkesima*

*processing shame, guilt and blame for not doing much and taking all kind of blessing for granted*

*feeling grateful*

thank you for that slap on the face. deeply appreciate it.

cik amal said...

dah setahun tinggalkan jean piaget sbb blajar pnddkn awal knk2 :)

cik amal said...

dah setahun tinggalkan jean piaget sbb blajar pnddkn awal knk2 :)

nanba_senpai said...

I can always relate to your stories.rasa macam ada orang yg betul2 faham what i've been through.tq magenta..

magenta said...

Thanks for your kind comments, guys. You guys make me wanna keep on writing :)