Monday, February 16, 2009

Kenapa Kita Selalu Lupakan Mereka?

Why do we always forget them? You know, 'the nice people'.


Ex-schoolmate (sekolah rendah) aku meninggal beberapa minggu lepas. Mereka tak tahu punca kematian dia. Apparently dia mati disebabkan kepenatan. Ya, kepenatan. He was 23. Mereka kata dia bekerja terlalu keras dan hanya tidur 3-4 jam sehari. Aku ingat nama dia. Selain daripada tu, aku hanya ingat yang "he was a nice guy". Itu saja yang aku dapat cakap tentang orang yang aku tak berapa ingat sangat. They were all nice.



Apparently, bukan aku seorang yang tak ingat. Jadi aku tertanya, kenapa kita selalu tak ingat orang yang baik? Dan dia ni betul-betul baik. Aku tengok dekat website memperingati dia, macam-macam kerja sukarela dia buat. Dia kerja dengan underpriviledged kids, dia kerja dekat institusi mental, UNICEF Malaysia, ahli persatuan Kristian yang aktif dan macam-macam lagi. He was smart- dia graduan dari suatu universiti terkenal di UK dan seorang Mensa.



Kadang-kadang kita tak teringin nak kenal mereka langsung, kadang-kadang kita rasa semua orang baik tu membosankan. Tapi kita selalu ingat mereka yang jahat, yang liar. Kononnya mereka lebih sensasi. Lebih seronok dunia mereka. Walaupun mereka buli kamu di sekolah dulu. Walaupun mereka tak pernah sumbangkan apa-apa pada masyarakat, hanya buat perkara-perkara outrageous dan post gambar-gambar tersebut di Facebook. Kita stalk mereka di Facebook, bercerita dan bergosip tentang mereka dengan kawan-kawan kita. Ramai kawan-kawan aku yang masih buat begitu, dan kalaulah hidup aku pun tak serabut sangat, mungkin aku juga akan buat perkara yang sama. Bercerita tentang mereka, dan teringin memasuki dunia mereka. Selebriti-selebriti dalam dunia kita.



Macam obsesi kita dengan hidup selebriti. Norman curang dengan Abby, kita semua tahu. Aku pun sibuk nak google lepas dengar pasal dorang. Aku tertanya kenapa aku, kenapa kita, macam ni? Kenapa aku tak curious nak tahu pasal hidup pencipta microchip ke, pencipta Internet ke. Haha. Padahal semua tu aku guna tiap-tiap hari. Rasanya mereka lagi relevan dengan hidup aku. Ciptaan mereka mengubah kualiti hidup aku tiap-tiap hari. Kalau Britney Spears atau Lindsay Lohan masuk rehab bukan memberi kesan pada hidup aku pun.



Tiba-tiba aku tertanya, kenapa aku tak pernah dengar ayat macam, “J tu baik gila, semester lepas dia volunteer kat rumah orang tua.”


(Kalau ada pun mesti tak ada sambutan. Terus ada orang tukar topik.)



Tapi selalu dengar,



“S tu tah apa-apa. Last night she got so drunk and flashed all the guys her boobs.”



(Mendapat sambutan hangat.)



Anyway, macam tulah. Bila orang baik yang kita tak berapa rapat sangat dengan meninggal, kita cakap, “he was a nice guy”. Bila yang outrageous dan liar ni meninggal, kita cakap, “he was so full of life”.



Yang membawa kepada satu lagi soalan- apa maksud ‘ada life’? Kenapa kalau ada orang letak gambar party semua, kita cakap mereka “full of life”? Selebriti semua “full of life, full of glitter”? Kenapa kita kata mereka yang devote their life to their work; katalah seorang doktor, yang dulunya pelajar tekun dan kemudian bekerja, on call 24 jam dan buat research pasal kanser dalam masa lapangnya tu tak ada life? Social life= life as a whole?


We live in a very superficial world.



Aku mula pikir bahawa ramai di antara kita yang berfikir hidup untuk menyumbangkan kepada kebaikan masyarakat itu tak dikira sebagai hidup. Mereka yang hidup untuk diri sendiri itu dikatakan mempunyai kehidupan.


Dan kenapa kalau orang yang baik kalau buat jahat sekali, orang ingat sampai bila-bila? Why do we tend to remember the nasty stuff more? Yang baik tu tak memberi impak besar ke? Selama ni orang buat baik, kita ambil for granted ke?



Peringatan untuk kita, kalau kita mati esok, satu hal juga kalau ibadat tak cukup, lepastu buat baik dengan orang pun tak. Ex-schoolmate aku menjadi reminder kepada aku bahawa aku telah banyak membazir masa dalam hidup aku tanpa menolong sesiapa in a big way.



The truth of the matter was, his death did affect me even although I don’t remember anything much about him. Aku pun tak tahu fasa apa yang aku sedang lalui, tapi aku rasa tak berminat langsung tentang apa-apa kecuali apa yang sedang berlaku di depan mata aku.

43 comments:

MariaFaizal said...

Am deeply saddened by this entry. But this really is life that most of all living in. I hold firmly to belief saying that good/nice people are really loved by Allah. At 23, he is really loved by Allah.
Heartfelt condolences to his family & friends. Cheers to you adik Mag.

Hazriqpedia said...

yes. semua orang macam tu. sampai satu tahap; they realize.

Anonymous said...

isu isu yang Mag kupas ni selalu Oprah (Orpah ialah nama sebenar) jer selalu sentuh....

huhuhu

orang slalu cakap budak science slalu tak der life. dok merap dalam lab. potong DNA. cantum. transform. cloning semua segala. tapi haram tak nampak dengan mata DNA tu. orang kata hidup kami bohsan.

tapi definisi "ada life" tu bila kita enjoy dengan apa kita wat kan?
Kan?

theblabber said...

gone thru the same experience when 2 of my coursemate meninggal,and yes, they good ppl.kami ada berfikir-"knp org baik mati awal?". Eheh, stupid me.
apa pun, entry ini cukup memusabahkan aku.bgs mag!! mengingatkan bahawa hidup bukan selamanya mendongak langit.

Paan Ovrtd said...

Kita memang pelupa. Kita sangat lupa. Mudah betul lupa dengan kebajikan dan kebaikan yang orang buat pada kita. Asal boleh, hidup tetap nak berseronok, huha-huha sana sini. Walhal, jauh dalam hati mengada-ngada nak ingat Tuhan. Kita tak seimbangkan langsung tabiat kita, pemikiran kita. Well of course, beberapa hari selepas saya post comment ni pun, saya tetap akan lupa apa yang saya tulis...somehow, kita perlu ingat-mengingati satu sama lain. Kerana itu kita ini perlu berkomuniti. Supaya orang tak lupa siapa kita...

Sue Anna Joe said...

A very thought provoking entry. Selalu tertanya, how would we be remembered bila kita dah mati?

yatie chomeyl said...

apparently my ex-classmate passed away 2days ago.he was the type of 'full of life' person, thus everybody in the class 'feels' his lost. --> this fact strongly seconds ur opinion in this entry :)

Dammit said...

yeah. orang lebih suka ingat perkara tak baik ttg seseorang walaupun banyak lagi perkara baik yang seseorang tu pernah buat.

Ayyman Rahim said...

Touched. Biasanya perkara jahat memang kita senang nampak. Macam contohnya, orang tu lembut, orang akan ejek dia panggil pondan lah, sutun lah dan banyak lagi. Tapi lagi satu side dia yang dia ni suka tolong orang semua, takda orang pun akan cakap pasal tu.

Oh ya, kita selalu lupa kepada orang itu dan bila kita ingat balik dekat dia, semuanya mungkin dah hilang. Hilang tu mungkin meninggal atau lain-lain.

Entri yang baik. Rasa nak berubah.

Amers. said...

perkara sama pun berlaku kepada ramai manusia. resam manusia, siapa boleh ubah?

peredaran zaman.

Anonymous said...

org yg baik2 mmg selalu pergi awal. me also just lost a friend of mine last week. she was 23 and she was a nice girl. alfatihah for her..

koboi said...

lumrah manusia. lebih nampak hitam yg kecil daripada putih yg meliputi.

Ilya Malik said...

my brother knew the guy. he studied politics, econs and philosophy, just like my brother.

i think it was the stress.

hopefully my brother doesn't indulge himself in the workload too much.

cheers to your post.

sarahistheone said...

haha komen caracol buat i terfikir eh macam hidup aku je, devoted to science, deep down i enjoy je, but part tak fun tu ada lah. duduk dalam
lab and stuff. ahahah.


i rasa ppl tend to ingat sensational stuff. tolong orang is not that sensational though. but for ppl yang involved in it, kepuasan dia tak dpt kita explain lah

Amin Ahmad said...

adakah dia marcus ng?

fynn jamal said...

tersangat benar.

Just^me said...

Terima kasih Mag! entry kali ini betul2 menginsafkan sehinggakan entry anda diulas di blog saya. terima kasih sgt2!

Hazriqpedia said...

are we will be remembered after we died?

Von said...

inilah seperti apa yang aku tekan. tapi orang buat tak faham. zaman sekarang, yang jahat mahu di angkat. yang baik di lupakan. jahat=baik kuasa x, which is x=infinity.

manusia ada 7 intelek. kadang kita melihat artis yang punyai nilai intelek artistik, mana kita nak letak lagi 6 intelektual tu? lagi 6 tu bosankah mereka? manusia tipikal kah mereka? ini yang silap tentang kita orang kebanyakan.

Von said...

btw, entri kau memang bagus mag. two thumbs up!

pjoe said...

abah aku selalu cakap, kebaikan orang biasanya boleh terpancar...

terutamanya bila dia meninggal beigut rami orang yang datang

kira tolak tepi kepentingan perbadi

kau faham maksud aku, kan?

unicorn said...

itu yg susah jd org baik...once kamu tersilap langkah, kesilapan itu yg org akan ingat dan akan menyapu semua kebaikan-kebaikan yg telah kamu buat. tidak adil, bukan?

eryzal zainal said...

mag: ini nice~!

p/s-lama ko ilang

47 said...

you have raised a very interesting question frau..

made me pause a while to think abt stuff.

take care!

Anonymous said...

people dont remember u for what u said
people dont remember u for what u gave

but, people always remember u for how u make them feel

SyAhiRah LaLAla said...

uv brought into me a new perception of life. no doubt that that's the stereotype of our people's mentality to embrace all the bad things that other people did and now i also do feel that iv wasted my life by doing such things. perhaps we should learn how to forgive n forget, not to hold grundge over people so that we can live better by all means.
[ p/s: ths is jz my opinion ;) ]

Anonymous said...

aku baca kat mana ntah.

org baik mcm kain putih. bila ada spot hitam sikit semua org akan ckp pasal spot hitam. org x cakap pasal kain putih yg lebih2 tuh.

org kurang baik mcm kain hitam. bila ada spot putih sikit semua org akan ckp pasal spot putih tu. org tak cakap pasal kain hitam yg lebih2 tu.

tp, kita as a manusia, nak hidup senang seronok gembira, akan sentiasa pilih yg hitam.

ntah la. aku baca ja somewhere.

nurulazreenazlan said...

marcus ke?

a big loss indeed.

magenta said...

MariaFaizal: What's sad is that so many of us only knew about the good things he had been doing only after he died. Sigh.

Hazriq Ishak: Sesetengah orang sampai bila-bila pun tak realize. Sad, but true.

Caracol S. Trampt: Hahaha alamak rinduuu tengok Oprah. Semua orang ada life lah :p

Miezi: Haha, aku pun actually selalu tertanyakan benda sama. Kenapa orang baik selalu pergi dulu?

Dik An: Biasalah kan, kita hanya ingat kat Tuhan bila dalam kesusahan, bila happy tak ingat orang lain dah.

Sue Anna Joe: I seldom remember people after their death. Might be a different story if it was one of the members of my family though.

Yatie Chomeyl: He died young..

Dammit: So unfair kan?

Ayyman Rahim: Maybe orang suka cakap buruk pasal orang lain supaya diri sendiri feel better.

Amer Rezza: Manusia boleh berubah. Tapi kebanyakan manusia taknak berubah.

Elf: Al-Fatihah for your friend also.

Koboi: Yupe. Dan nampak gelas separuh kosong dan bukan separuh penuh.

Ilya Malik: Yupe, that's the guy. Must be all the stress and lack of rest. Such a pity.

Sarah: Yupe. But helping people is more longer lasting I think. Macam the sensational stuff tu, once you're old dah diganti dengan the younger people.

Pewaris Reformasi: Ya. Kamu kenal dia?

Fynn Jamal: Underrated truth.

Invisible Third Eye: Sama-sama :) Dah baca, thanks for the mention.

Hazriq Ishak: Unfortunately, I don't have the answer to that question.

Von: Dunia semakin superficial mengikut peredaran zaman. Kebanyakan dari kita dihakimi ikut luaran. Dan, terima kasih :)

Pjoe: Paham, paham. Tapi aku sedih kenapa orang tak appreciate dorang masa dorang masih hidup.

Unicorn: Memang tak adil lah.

Eryzal Zainal: Hehe. Tq, tq. Ko pun lama tak komen kat entri aku. Welkam bek.

47: It's one of those things people never really think about because that's 'just the way it is'. You take care too!

Cik Ainul: Maksudnya apa kalau kita tak ingat orang yang baik? Orang baik tak buat kita rasa best?

Syahirah Lalala: Yupe, and this entry is just my opinion too. I just wanna appreciate the good people in my life, cause I don't want to miss them too much when they're gone.

D: Yupe, tu boleh explain banyak benda dalam hidup. Macam orang yang ada macam-macam tapi dia still fokus kat benda yang dia takda (macam spot hitam kecik atas kain putih yang besar).

NurulAzreen: Yupe. Sad how I only found out about all the great stuff he had done only after his death.

Anonymous said...

salam ziarah dari cerita mungkar

Anonymous said...

good entry. indeed. me emails your's to all my collegue.

Anonymous said...

serious, Facebook owns your data(pictures,postings,etc) forever even if u delete/end ur account!,beware kawan2ku!

http://www.youtube.com/watch?v=3D9uoW3I-7A

Anonymous said...

humm.tak tau la kalo tu yg org buat.tp bg kt,kt ingat org jht tu sbb something yg boleh affect life kt,spt org yg pnah dan salu mencaci kt,tp tak bemksud kt lupe org yg baek.org yg baek dan kebaekan sgt terkesan di hati kt smpai takkan lupe character die n kebaikan die.

btw, nice post.buat kite pk.
have a nice day =)

Anonymous said...

yes, superficial indeed..
i've pondered about the same question too..
it's just a great epiphany phase..
love this entry..haha

Anonymous said...

this is my first time reading your blog. and i find it very... interesting. :) and i will keep reading btw.

yeah, life. i do agree with you that some or certain people measure life according to their lifestyle (thats why they put life in lifestyle, i guess), tetapi to me basically those who became doctors, engineers, pilot etc who devoted their life kepada kerja, these are the people who really knows what they want in life. they work hard ever since they're in sekolah lagi. they know what do they need to do in order to get in the best college or uni.
no offence to anyone, tetapi those who party 24/7, basically are ussually the type that still isnt sure with what he/she wants in life. if you foward sikit, these "party-seekers" would surprisingly endup being a workaholic etc jugak. :)
so yeah its not about how you spend your life but its how early you find yourself in life.

i talk crap a lot... i knoe... hahaha

Ingrid Dients said...
This comment has been removed by the author.
Pipiyapong Abdillah Hamzah said...

Gua harap gua tak lupa ini entri.

Anonymous said...

bkn mcm tu...
terpulang kpd individu

lebih suka ingat perihal yg baik atau sebaliknya

Ophe said...

Terima kasih. Aku berfikir panjang tentang entri kamu ini. Aku malu kerana baru tersedar aku berada dalam kalangan mereka yang 'pelupa' itu. ermm...

.farah. said...

dah lama fikir benda mcm ni..

tuan tanah said...

Good one.

Thanks for reminding myself.

afiq norton said...

i am keeping this post of urs in my laptop....to remind myself that we live in that superficial world u mentioned...it opened my eyes....

Monalisa said...

i totally agree.

because ini Lumrah.