Tuesday, December 2, 2008

Umpama Amik Diet Tips dari Orang Obese

Aku tak suka sembarangan orang cakap lebih-lebih pasal agama. No offense, tapi bila masuk hal agama, tak semua orang ada authority nak berdakwah, ok?


Kalau kamu nak cakap pasal agama tapi tak praktik, buat apa aku nak dengar? Umpama amik tips diet daripada orang obese. Nanti kalau ada orang tanya, kalau kau percaya kepada Allah, kenapa kamu tak buat ini itu, kau tak percaya azab Dia ke, kau nak jawab apa? Kau cuba nak explain diri kau, you create a deeper mess.


Kau cakap seru tak sampai lagi, kau cuba nak blame Tuhan, padahal tu semua kelemahan kau. Tak ada apa yang menghalang kau, except your own vanity. Sampai bila nak in denial?


Lagi-lagi kalau orang yang berdakwah itu emo. Sorry, tapi Quran dah state kalau kamu nak berdebat pasal agama, sila dalami dulu ilmu tu. Kalau kau terajar benda sesat, kau carry semua dosa orang lain yang carry ajaran sesat kau.


Kalau kau amalkan agama, aku boleh terima nasihat kau. Tapi ingat. Orang yang berdakwah tapi tak amalkan lagi hina daripada orang yang tak tahu dan tak amalkan dan mereka akan diazab lebih awal.


Macam mana kau nak buat orang lain percaya kalau kau sendiri tak percaya?


Umpama ambil medical advice dari pelajar perubatan 3rd year. Almost complete, tapi kau pikir sendiri ah, ada sesiapa nak kasi pelajar perubatan yang tak habis lagi degree operate atas diri dia? Tak kira ah kau pelajar cemerlang ke, dean’s list ke, best student ke, kalau ilmu kau tak complete, tak ada siapa nak kau operate. Sama ngan agama. Kalau ilmu kau tak complete, kau tak layak nak berdakwah.


On the other hand, aku tak kisah kalau orang yang memang sedang amalkan atau sedang bertaubat nak berdakwah tentang agama.


p.s.: Aku selalu dengar kalau orang ditanya "Kenapa awak tak pakai tudung?" menjawab,


"Orang pakai tudung tu baik sangat ke? Zaman sekarang sama je. Semua pun berzina, pakai baju ketat, smoking, bla bla bla. Sama je pakai ke tak pakai tudung." Lebih baik diam daripada kasi jawapan macamni.


Sorry to say lah, tapi jawapan tu tak ada kaitan sangat soalan tu. Jawapan tu pun macam in denial nak cover kelemahan diri. Cuba nak divert perhatian orang dari the main issue. Main issuenya kau. Apa kaitan dengan perempuan lain. Kalau kau pakai tudung pun, kau nak jadi macam kelompok pakai tudung yang berzina semua tu ke?


Kau honest je dengan diri sendiri, apa kata kau bagi jawapan honest sikit macam:


"Rambut aku cantik, kalau aku pakai tudung nanti muka aku jadi buruk sebab rambut aku yang buat muka aku cantik."


"Aku nak laki pandang aku. Lepas kahwin nanti aku pakai kot."


"Tunggu buah dada aku layut sikit baru aku pakai."


"Kaki aku cantik, kalau aku pakai tudung aku tak dapat show off la."


"Tunggu aku dah tua and buruk baru aku pakai. Sekarang aku nak enjoy, tua baru insaf."


Atau simply,


"Aku memang tak nak pakai. Aku tak rasa aku nampak cantik bila pakai."


Honest babe. Cause people are gonna judge you anyways. Sebab denial tu penyakit yang merbahaya.


Jangan makan hati, peace!~~~


p.p.s. Kepada perempuan yang pakai tudung tapi tak pakai betul-betul pastu nampak spender, nampak lurah dada, pakai baju jarang, nampak segala bentuk, jangan nak rasa bangga sebab pakai tudung pastu rasa macam ada hak nak condemn perempuan tak pakai tudung pulak.

108 comments:

Z said...

pakai tudung and smoking in public. what's ur opinion, magenta?

Zaini said...

"kalau kau percaya kepada Allah, kenapa kamu tak buat ini itu, kau tak percaya azab dia ke"

ini keyword yang kita cari.




"Tapi ingat. Orang yang berdakwah tapi tak amalkan lagi hina daripada orang yang tak tahu dan tak amalkan"

super correct.




tapi ini yang paling agung. gue sokong sama sekali.

""Orang pakai tudung tu baik sangat ke? Zaman sekarang sama je. Semua pun berzina, pakai baju ketat, smoking, bla bla bla. Sama je pakai ke tak pakai tudung."

Lebih baik diam daripada kasi jawapan macamni."

- said...
This comment has been removed by the author.
magenta said...

Z: Honestly I don't give a crap, as long as they can handle kena sembur dengan makcik2 yang do give a crap. Tapi kalau diorang nak get all emo about it, then they shouldn't do it in public.

Zaini: Aku bosan pasal orang-pakai-tudung ngan orang-'freehair' gaduh pasal sapa lagi baik/lagi holy. Yang tak pakai cuba nak prove diorang lagi tak hipokrit sebab berani buat dosa tanpa selindung, yang pakai pulak belagak bagus padahal amal lain belum tentu sempurna.

In the end kita semua bukannya bagus sangat dan benda-benda tu bukan patut dibanggakan pun.

Social Puppet: Kalau kau pernah tengok Fatal Attraction mesti kau tak cakap macamtu.

farizzet said...

"Kalau ilmu kau tak complete, kau tak layak nak berdakwah."

takde sesiapa yg sempurna ilmunya.

just to remind tho, bukan kondem.

i know what u mean, ilmu tak complete in terms of tak konvo lagi dah nak ngajar org lain. huhu.

mE™ said...

hurmm...aku adelah golongan yg pakai tudung yg x proper means bju ketat, jarang n sebagainyer..same as u i don't give a crap bout wat people wear n does..as long as the don't interfere wif my life..
pakai tudung tapi riak x der gune..as macam lah dier yg beik sangat..
x pakai tudung sah2 lh mmg tanggung dosa...
tepuk dada tanya iman rite...

Littlesilence said...

yer..saya setuju lagi sekali dgn cik magenta!

btul btul btul.. bila orang tanya, jangan salahkan orang lain pulak. saya pon tak berapa suka kalau isu macam ni terjadi. kita tanya lain, dia jawab lain.. try to defend his/her own self.. tapi apa yang dia jawab tak merujuk pada soalan langsung.. orang yg jawab lari dari tajuk asal ni, pengecut!

tapi bab isu tudung tu.. haish, ape2 pon kita tetap manusia.. walau pakai tudung, kita bknnya jadi malaikat.. samada pakai atau tak pakai tudung, semua tu balik pada individu itu sndiri..tp keburukan yg ditonjolkan.. membuatkan orang lain pun terkena tohmahan jugak.. ibarat nila setitik rosak susu sebelanga..

kasian susu itu..

the artist and i said...

lebih baik diam.

itu yang baik kalau tak tahu apa-apa atau tak pasti.

satu lagi yang tak suka adalah menggunakan 'tawakal' sebagai lari dari sesuatu atau mengharapkan sesuatu.

tak hantar assignment ni, "tawakal ja la.."

hehehe.. cam lawak pun ada gak. konsep tawakal itu sendiri pun dah lari.

ms weed pernah baca satu artikel mengatakan penggunaan tawakal yang betul adalah jika (contohnya)

kapal karam. kita berpaut pada satu cebisan papan dan tak tahu berenang. ada di tengah lautan. barulah boleh menggunakan perkataan "tawakal kepada Mu Tuhan.."

Mie Amour said...

mnusia tu kan brbeza2...trmasuk dr segi agama n nurturing process dorang..it's not sape yg nak dprsalahkan but sbg org Islam, mmg wajib pakai tudung. Tak brmakna kita limitkan relationship ngan org pakai tudung ja..frankly, mmg ada org pakai tudung jahat but AT LEAST die pakai tudung.

I stuju ngan u magenta..maybe u're a bit harsh but then, who cares!u wif your own way kan..org yg xpakai tudung mmg xsmestinya jahat tp dorang ble brubah lebih baik...so,sama ada pakai atau tak trpulang...dakwah n tgur2 mmg perlu dlm agama...great post magenta..

pjoe said...

kalau kau adik aku, aku bangga jadi abang kau

Dayana said...

this is a never ending issue, I suppose. Yang tak bertudung kata yang bertudung hipokrit; yang bertudung kata yang tak bertudung jahat.

Saya sebagai seorang yang bertudung and proud of it dan mempunyai kawan-kawan yang tak bertudung, saya rasa benda ni tak patut berlaku.

Saya bertudung sebab itu tanggungjawab saya sama seperti kenapa saya sembahyang.

Tapi agak benci jugak lah bila ada orang tanya: "Ko tak kesah kan kalo aku tak pakai tudung sebab aku taknak macam ko, pakai tudung tapi pakai t-shirt."

cik.siti said...

ok. i admit that i'm in a group that 'pakai tudung tapi tak sempurna'.

it's jz that, i cover my whole body, but nampak bentuk badan.

fine, memang selalu kena tegur. ibu, kawan2, orang2 yang ambil berat.

cuma, please lah, tolonglah jangan 'judge a book by its cover'.

seriously, kadang2 rasa macam lebih kurang macam golongan yang tak bertudung cuma i ni bertudung.

tapi, itu lah, 'nur' tak sampai lagi kat diri. benar, hidayah itu diberikan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya.

dah mencuba. tapi, itu lah.. masih belum sempurna.

hanya mampu berdoa dan persetankan streotaip manusia2, 'ouh, perempuan bertudung labuh je baik2 dan kau yang tak bertudung atau bertudung tak sempurna, jahat.'

dan, bersangka baiklah terhadap diri dan manusia2 lain.

peace.

mYseLf said...

bagus tulisan ni.. ya lah, utk mengelar ape2 yg ptt dan ape2 yg xpatut..

sepatutnya, kalau kita melihat madu di dalam sebuah gelas yg cerah,jika kita goncang gelasnya, maka yg keluar itu harus madu jugalah..

perumpamaan itu sama lah dalam kehdupan kita semua.

Anonymous said...

situasi A

p.s.: Aku selalu dengar kalau orang ditanya "Kenapa awak tak pakai tudung?" menjawab,

"Orang pakai tudung tu baik sangat ke? Zaman sekarang sama je. Semua pun berzina, pakai baju ketat, smoking, bla bla bla. Sama je pakai ke tak pakai tudung."

situasi B

Bila markah dalam peperiksaan teruk.

"Kenapa kau dapat D ni?"

"Ala aku dapat D. Lagi elok dari orang yang dapat E."

Kesimpulan, manusia ni nak buat pertahankan diri memang selalu nak buat perbandingan dengan orang yang lebih teruk. Supaya boleh terlepas dari kesalahan.

Heh.

Anonymous said...

true..tak relevan lansung jawapan macam tu..it is all between u and God, takde kene mengena dgn orang yg bertudung tapi buat jahat, perintah bertudung tu kewajipan, kalau tak dapat tunaikan jangan babitkan orang lain, if you are not ready then admit it je la

Paling mual dengan jawapan, pakai tudung tapi berzina dan sebagainya, then how about Islam tapi tak pakai tudung?

Cuba fikir lain, at least org tu jahat tang lain tapi die tunaikan tuntutan pakai tudung, at least orang tu tak pakai tudung tapi die tunaikan tuntutan solat

Janganla kaitkan dengan benda-benda yang lansung tak relevan

magenta said...

Farizzet: Yupe, I don't mean as in complete habis. I just mean orang tu kena actively cari ilmu agama, kena nampak la usaha dia. Not sekadar menggunakan agama untuk menghias bahasa macam dalam drama Melayu. Bila tengah susah je tunjuk heroin pakai telekung sembahyang.

Hunnybie: Yeah, kita pun dah besar and kita aware dengan kelemahan kita. Tapi dulu sebelum aku pakai tudung and orang tanya aku kenapa tak pakai, tak pernah aku jawab sebab tak sampai seru atau kutuk orang yang pakai. Sebab sifat vain aku tu bukan salah sapa-sapa kecuali diri aku.

Silence: No one is perfect. Lagi-lagi nak sampai tahap dressing sehingga tak kisah kalau tak ada orang pandang, tu memang jarang nak jumpa. Sebab kita nak dipandang, dipuji, nak rasa dimahukan. Sapa-sapa yang dapat atasi kemahuan tu memang hebat.

Weed and Bandages: Tak suka betul orang guna alasan tawakal untuk kaver kemalasan. Mengaku je la malas. Kalau saya tak study untuk exam saya bitau kawan saya ni malas nak study. Haha.

Mie Amour: Saya ada lebih ramai kawan yang tak pakai tudung daripada yang pakai, saya percaya semua orang boleh jadi baik. Dan saya percaya yang paling penting ialah niat. Kalau niat terpesong semua amalan tak guna. Niat kita boleh tipu diri sendiri, tapi tak boleh tipu Tuhan.

Pjoe: Abang aku tak bangga pun ada adik macam aku, haha.

Dayana: Manusia selalu nak merendah-rendahkan orang untuk make ourselves feel better, untuk buktikan mereka lagi betul. That's why orang tu tanya macamtu. At the end of the day lepas condemn mengcondemn tak ada sesiapa yang betul sangat pun. Kita semua lebih kurang je.

Aqila Aini: Susah nak capai tahap di mana kita dapat overcome our vanity. We all have weaknesses, just kena honest dengan diri sendiri. Semua orang ada kelemahan, yang pakai tudung labuh pun. Nabi je maksum. Aku? Masih vain, masih nak dipandang, dipuji.

Myself: Huhu. Saya kurang pandai mentafsirkan metafora..

Anon #1: Itu taktik memujuk diri sendiri tu.

Anon #2: Betul, perkara lain dosa lain, sila jangan kelirukan antara benda2 tu. And sebenarnya tak baik la condemn satu group tu, kalau diorang nampak jahat sekarang pun, they could be better than us in the future.

Anonymous said...

amal makruf nahi munkar

org cakap bila ko salah...kau pun tau salah...takyah la beat around the bushes

mak aku pun bebel...aku malas sembahyang...mmg salah aku pun....tido x ikut jadual

Anonymous said...

"Orang pakai tudung tu baik sangat ke? Zaman sekarang sama je. Semua pun berzina, pakai baju ketat, smoking, bla bla bla. Sama je pakai ke tak pakai tudung." Lebih baik diam daripada kasi jawapan macamni.
......
Jawapan tu pun macam in denial nak cover kelemahan diri."

aku rasa it's not denial. it's defensive.

btw, something yang aku terpikir, kalau org berzina, dia mandi wajib tak? I mean, macam kelakar. dah berzina. Lepas tu mandi wajib niat kerana Allah Taala. hmm.

magenta said...

Erm: Sendiri-sendiri tahu la kan?

Sya: Well, technically, defensive tu maknanya cover one's own weaknesses bila dikritik, so dua benda tu sama je.

Tak apa kalau mandi wajib, kalau berzina pun satu hari dia rasa nak taubat, taubat dia boleh diterima kalau dia ikhlas. Semua tu antara dia ngan Tuhan.

Anonymous said...

saya pun pakai tudung since 13 tahun...and sumpah,saya tak kisah pun orang lain nak minum ke,mabuk ke,main ke...bukan tak kesah,it;s just that,bagi saya takde sapa yang boleh judge orang lain kecuali tuhan..that's why i tak kesah...
my best friends ade yang lesbians,gays,sleep around with girls/boys...but i selalu ckp kat diorang that i dont have the rights to kutuk apa u buat.

saja ckp mcm nih sbb ramai igt org tak pakai tudung amek kesah hidup orang lain. mungkin ada,tapi x semua.

from:
hijab wearer yang sumpah tak ambik tahu pasal hidup orang lain.

unicorn said...

fuh...satu panahan yg tepat mengenai sasaran.pedas, pedas...hehehe

Siberkop said...

Amal ma'ruf nahi mungkar.

Abu Sa'id al-Khudri r.a. berkata: Saya telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesiapa di antara kamu yang melihat sesuatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangan; maka sekiranya dia tidak mampu, (hendaklah dia mengubahnya) dengan lidahnya dan jika dia tidak mampu (juga), (hendaklah dia mengubahnya) dengan hatinya. Dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman". (diriwayatkan oleh Muslim)

Selagi kita rasa ada iman dlm hati kita, tegurlah ikut kemampuan. Kerja berdakwah dan menegur ini ada beza tapi kedua-duanya menuju perkara kebaikan.

Kalau kita takde sedikitpun rasa ingin menegur, mungkin bermaksud, ada sedikit masalah dengan iman kita. Fikir2kan. Wallahua'lam.

Anonymous said...

bukan tak hendak tegur,tapi kadang2 kita pun tak betul... nak nasihat2 orang need a lot of knowledge of agama...

from:
hijab wearer yang sumpah tak amek tahu pasal org lain

Anonymous said...

ehem..ehem nak pendapat saya ke..POMPUAN JGN PAKAI TUDUNG!..haha.
melainkan ada lelaki yg suruh...

Tudung bukan rukun islam. Rukun Islam ada lima. Jadi pemakaian tudung itu tidak di tuntut. Ada 5 dosa besar. Yg lain tu dongeng arab.

Itulah pompuan melayu tak faham..terikut-ikut dgn budaya arab tanpa faham. Kalau ada lelaki suruh pakai tudung, barulah pakai sebab tudung itu lambang submissiveness. "Suruhlah wanita kamu..."

Tudung bukan untuk menghodohkan wanita yg takut dirogol.Lagipun wanita arab tidak boleh keluar rumah tanpa lelaki. Di Malaysia undang2 ada, mana2 lelaki yg merogol akan disebat dan dipenjara! Allah tidak memaksa..lelaki yg memaksa pompuan pakai tudung.

Hijab lambang kepunyaan oleh lelaki.Pompuan yg menyerah akan menyerahkan tubuhnya, kebebasannya kepada lelaki yg mempunyai hak atasnya. Suami, bapa, wali etc.

Soal menarik pandangan soal kedua..kerana ada lelaki yg tertarik ada yg tidak. Tgk ikan mana yg hndak dipancing la..lain ikan lain umpannya.

Kebebasan pompuan arab dihad untuk memudahkan mereka dikawal. Mereka tidak dibenarkan membuat aduan dizina. Soal izin tidak timbul. Mana2 pompuan yg menuduh seorang lelaki menzinanya akan disebat 88 kali jika ketika dizina hanya dilihat oleh 3 lelaki yg lain. Hanya pompuan yg dizina depan 4 saksi lelaki boleh mengadu.

Sebab itu pompuan diminta submit sebagai tanda iman dan rela patuh pada peraturan2 ketat yg dikenakan.

wallahu alam bisawab..

magenta said...

Ya, kawan-kawan..

Ini adalah contoh tepat kenapa aku kata tak semua orang layak berdakwah..lihat saja komen serius. Pandai-pandai menjatuhkan hukum-hakam sendiri.

Anonymous said...

terima saja apa dakwah(nasihat) orang bagi. tak kisah-lah dia tu tak sempurna amalan, tapi dia telah mengingatkan kita. selagi dia berkata perkara yang benar, iakan saja(walaupun kau mungkin belum berubah). jangan melenting atau melawan.

mungkin dia pun x cukup amalan dan ibadah kt tuhan(kuar pgg tgn dgn gf), tp dia ni nasihat kt kawan dia(minum arak, seks bebas).

kawan aku pernah cakap "aku minum arak pun sembahyang tak tinggal beb, bkn mcm org lain solat tinggal2". heh.

Paling pokok la, klu berkaitan dgn agama, ada org nasihat kau dan kau tahu kau mmg bersalah buat perkara tu, diam dan dengar sahaja walaupun yg tegur kau tu xcukup amalan.

Pointnya di sini, aku tak setuju dengan ayat kau :

No offense, tapi bila masuk hal agama, tak semua orang ada authority nak berdakwah, ok?

Semua orang ada hak untuk bersuara/berdakwh/nasihat. tak kisah la amalan dia xsempurna ka apa, amalan dia tuhan saja yg tahu.selagi boleh nasihat, nasihat je. kau jgn melenting.

Tapi klu nk berdakwah/nasihat pon, biar kena cara. Peace!

P/S: aku igt nk buat 1 entri baru psl benda ni tp x reti nk buat trackback. sorry. mmg pjg komen ni.

nurulazreenazlan said...

ahh, what a coincidence.

i ranted about this in my blog. there was this drunk uncle who sedap-sedap je kutuk ada sorang minah pakai tudung (at another table) who was smoking pasal menjatuhkan imej islam.

almost ruined my dinner, that. he called us again to look when she lighted up another ciggie.

makcik-makcik mungkin kisah, tapi nenek-nenek jugak yang cool, my grandaunt used to smoke Benson, hehe.

orang pakai tudung pun orang jugak, bukannya malaikat. so they shouldn't ride the high horse and vice versa, other people shouldn't judge.

let's leave the judging to God, shall we?

Anonymous said...

cik serius,

baca dan TERPENGARUH dengan the great debate tudung issue kat RPK punya MT ke?

magenta said...

Fariz Bakar: Tak salah menegur, berdiskusi untuk menambah ilmu atau saling mengingati. Tapi salah berdebat atau berdakwah tentang sesuatu yang kita tak tahu dengan terperinci dalam. Itu je point aku.

Memang ada ayat dalam surah Al-Ankabut yang explain benda ni, sebab takut bila orang anti-islam attack kita dan kita tak cukup ilmu untuk counter balik, risau kalau iman orang lain yang lihat perdebatan kita akan jadi goyah.

Dan aku rasa serius tu is an 'encik'. Haha.

Zaini said...

mashaallah serius.

panjang sangat explanation nak tulis kat sini tapi cukuplah dengan kata kalau betul allegation kamu tu seolah-olah over rule ayat al-quran (yakni kata-kata Allah - yang adakan 5 rukun islam yang kamu pegang tu) yang terang-terang menyatakan adanya satu azab yang khusus untuk wanita yang mempamerkan rambutnya pada yang bukan mahram di akhirat kelak.

kalau tak dapat nak cari di kalam allah kalau follow cerita journey nabi ke langit ketujuh tu pun mesti tau kan? =)

p/s: sori cik puan magenta kalau spam banyak sangat.heh.

magenta: takpe la kau spam lagi.buat macam comment box kau.

=)

Anonymous said...

let's leave the judging to people. manusia mmg suka menilai. biar mereka menilai dan menasihati kita. kalau tuhan dah tahu kita salah, tuhan nak nasihat kita ke? tuhan nilai/nasihat paling last skali..the ultimate, time tu nak patah balik dah tak boleh. sebelum tuhan nilai kau, biarkan manusia menilai. jangan sesekali berkata even dalam hati "kau siapa nak judge aku?". hey, itu sangat ego ok? kau terima saja buah mulut orang. diri kau adalah diri kau. kau ada otak yg matang, boleh fikir baik dan buruk.

Anonymous said...

astagfirullah al azim. terpana seketika semasa membaca komen 'serius'

magenta said...

Zaini: Haha. Sila-sila. Mek sik kisah.

Fariz: Sebenarnya kita memang tak boleh judge orang. To judge lebih kepada menghakimi, menilai tu macam evaluate. Dan ada cara-cara nak menasihati tanpa menghakimi, esok-esok aku cerita. Tapi judging other people memang ditegah..

Komen lain aku reply esok, aku ada test esok pagi.

Nore said...

selama ni silent reader je,hari ni baru nak leave comment,it's good that u brought up this issue.even saya sendiri pun fed-up nak dgr kawan2 yg freehair asyik kata mcm la org bertudung tu baik,sedangkan saya yang bertudung ni tak penah give any single damn pon whether diorg nak pakai ke tak.

I think it's about making choice.Dalam Al-Qur'an dah terang2 cakap,u follow,u will be rewarded,u do not follow,u will be punished.

So,kalau kau taknak follow apa yang dah terang2 dianjurkan dalam Al-Qur'an,terpulang la,tapi jangan la nak mengutuk orang2 yang nak patuh pada ajaran Al-Qur'an tu.

mysteriousFana said...

terkejut baca komen "serius"..ishy,jgn ckp sembarangan lah...maybe,ini maybe jer tau!kalao katalah en/cik serius tu betol,kaedah fiqh nye en/cik serius,anda harus membawa dalil yg sahih untuk membuktikan penolakan anda tuh..
mana cukup dalil2 'akli sesimple tuh nak membuktikan kata2 anda..(cik magenta n semua,anda harus berhati2 dgn komen seperti nie)

aku pun x sure dgn ape yg die bgtau tu,tp kalo sekali pndang,mcm pelik jekan explanation en/cik serius tu..so,tanggungjawab kitalah nak pg cr sources yg reliable untuk dptkn kesahihan dan kepastian dlm hal ni..jgn taklid n ikut bodo2 je tau..

sorry cik magenta,agak pnjang sket kali ni..terkjut sgt dgn comment en/cik serius..(sy x nmpk ape relation btween tudung n submissiveness,serious!)

p/s: jgn kerna menurut nafsu,segala hukam hakam disesuaikan dgn kepentingn kita.

peace ^5

theblabber said...

in fact, takde sape2 yg suka kena ceramah free.
tak pasal2 org camni selalu kena "carot" free lak dari aku. Eheh

Anonymous said...

uh oh,setuju 100% dgn magenta.hebat entri kali ni.

sarahistheone said...

i wanted to include point like this in my previous entries too, but i take care sangat and maybe tak tajam sangat penglihatan.


and in fact you i rasa ada lagi banyak audience so i suka you tulis ni, macam menyambung apa i cakap je.


i pun tak heran orang nak berdakwah just if bila berdakwah, bila kita macam tak berapa betul, orang akan ada satu pandangan tentang kita.


macam kalau kawan I tak berapa nak betul tiba-tiba preach I, tak ke I rasa nak cakap balik? kau baik ke?


walaupun niat dia baik. katakan I tanya dia soalan kau baik ke? tu, dia jawab defensive, in denial, mesti I dah tak respect. I ingat ni hal sama-sama nak menuju ke arah kebaikan, so u cakap I boleh, I cakap u, tak boleh?



NAK BERDAKWAH KENA KUAT. itu sebenarnya, jangan tidak kuat kemudian buat semua perkara rumit dan imej agama nampak buruk sikitlah. orang yang betul2 banyak ilmu agama yang bagi I patut bercakap hal agama sebab I tahu, orang tak boleh counter, kredibiliti terjamin, orang respect lagi, dan orang follow, dengar, tu yang kita nak.


wassalam. (this is the first and maybe the last you get komen yang I end like this. i betul nak feel for the religion ni)



good one! i like how when i discuss dengan you, i try to right, but you express better in writing, dan maksudnya sampai. maybe i couldn't care less so I tak beria sangat, but still care nevertheless

mediocre sadist said...

well-said ;)

AkuKopiKauSiapa? said...

aku setuju dengna kau..
tapi...aku ade persoalan jugak

kalau orang dalam jail nasihat kau..adakah kau akan masuk jail jugak?

sarahistheone said...

magenta i banyak gila typo ok! (i tgh fikir which university to choose to do masters ni, so serabut sket. hahaha)

magenta said...

Sarah- takpe. sumpah i tak notice pun ada typo (and i usually do) sebab tengah cuba cram untuk study haha.

Anonymous said...

ala..zaini jangan biarkan ketakutan melampau menghantui diri anda dengan apa yang anda baca yang belum tentu sahihnya.

Baca Roald Dahl lagi bagus kalau nak cerita seram.

Baguslah lelaki macam kau memang sesuai untuk pompuan mcm magenta hehe..takut menakutkan..ketakutan itu tuhan anda..

hehehe

Tunjuk lah ayat2 dongeng tu...kalau berani..

Yelah ayat tu untuk menakutkan pompuan supaya taat kepada lelaki..takkan tak faham.

Adakah Tuhan itu sebetulnya zalim mcam Tuhan arab nak gantung pompuan mcm jepun?

Itulah orang melayu bab hantu memang kuat. Allah maha pemurah dan penyayang tak pula faham. Maha mengasihani. Orang psudo alim mcm ko memang kena carut je dengan aku.hehehe

Puan blogger suka contrevesi ye..
Masalah sebenar, pompuan yg pakai tudung ni jeles dgn pompuan melayu yg buat dek je kat ugama arab ni. Dah tu sapu semua lelaki..cam norman hakim..Zul M Osman pilih yg pakai tudung, rupanya dah kena main free banyak kali..hehehe..dah puas kena main 6 bulan, istihar nikah tak sah sebeb kahwin luar sempadan..emmm bestnya..takpe ikut ugama..

magenta said...

Heh. Kata-kata daripada seorang laki yang cuba 'cyber-ngorat' dah berbulan-bulan tapi tak berjaya.

Bitter, aren't we? Tsk, tsk.

MZ said...

kak magenta.
ini kali kedua.
aku setuju dgn kau.
kau sangat jujur.

magenta said...

Kak? Hehe, saya 8 bulan lagi muda dari kamu..

Anonymous said...

ok lah malas nak layan..boring topik yg sama ..pergilah cram 4 yr exam..gudluck.

broken_nigina said...

nicely written.
cool.
:)

- said...
This comment has been removed by the author.
amalina padang said...

post kali ni mmg best. dan since aku pon nk put on my tudung so aku rase xnk r join golongan2 cam ni dr segi behavior. tapi appearence tu kena take time. xde duet nak g shopping. hehehe. dulu mase xpki aku pon xde r ckp xade seru or what tp aku realize aku rase cantik je..tp x ke mane pon benda tu kan?


p/s:aku pernah bace seru bukan kena tunggu. kita kena cari. sama mcm hidayah. kita kena berusaha cari benda2 tu.

Anonymous said...

mana mamat serius ni berguru? teringin aku nak jumpa guru dia.

✿Shiba Hisham✿ said...

hah? seriously en serius, awak mmg serius ke ckp benda tu? sbb setau saya ada azab kt neraka sebab xpakai tudung. betulkan saya if silap. tapi serius, pakai tudung adalah kewajipan seorang perempuan muslim. bukan sebab lelaki2 such as bf o husband yang suruh.

saya suka entri ni. sebab memang banyak sangat yang berlaku. saya pakai tudung, tapi macam magenta ckp, xsempurna. sedang cuba memperbaiki diri sendiri, Amin. saya sendiri cuba untuk xambil peduli bila orang bertudung buat benda yang xsenonoh. yang penting, saya xbuat benda2 tu. sebab pada saya, bertudung & semua amalan agama yang lain membantu kita untuk mengekang dari melakukan ksalahan & dosa, cthnya, saya bertudung, jadi xmanis dipandang orang berdua2an di tempat gelap. it's just as simple as that. so, bila saya tengok & dengar ttg orang2 yang sebegini, saya anggap yang mereka belum lagi dapat mengaplikasi sepenuhnya kebaikan bertudung tu, iaitu dari mgekang kemungkaran. macam saya juga, masih gagal bertudung dengan sempurna.

tapi, saya agak kesal tentang 1 perkara. orang yg bertudung labuh, kadang kala selalu pandang serong pd kami yg bertudung biasa atau yang xmemakai tudung. saya ada banyak kwn2 yang free hair. diorang pun cakap macam tu, malah kwn2 saya yang bertudung yang lain pun pernah merungut perkara yang sama. kdg2 mereka perli2 dengan kata yang peda, bagi jelingan aku-lagi-baik-dr-kau-sebab-kau-freehair/tudung-singkat. bukan ke tu satu dari cabang riak? no offense pd yang bertudung labuh, kalau ada kat sini, boleh juga betulkan pada saya, sebab saya teringin sangat nk tau, betulkan ape yang kami rasa ni? anda semua pandang keji pada kami sebab kami less alim dr anda?

wallahualam~

Anonymous said...

OMG..
serius nih org islam ker x...?
aku yg bacer jd takot..
jgn la terpesong camnih..
one thng..kiter jgn intrprt ayt alquran tuh separuh2, xhbs..kene based on hadith n sunnah..

example: ader ayt dlm alquran yg Allah telah memerintah bhw adalah diharamkan meminum minuman memabukkan, but ader org jahil tafsir, boleh minum arak slagi xmabuk..

hmm...lyke magenta said, jgn sebarkan bende yg xpatot if ilmu kat dada xckup..

Littlesilence said...

hahahaa.. magenta..

mcm kenal je serius ni sapa.. hahaha.. sbb u mention 'cyber-ngorat'.. serius ni mcm ada ketidakpuasan hati pada cik magenta je..heh..sorry la kalau saya buruk sangka.. tapi.. ur comments menunjukkan kejahilan anda ttg kewajipan seorang Muslimah utk memakai hijab. Even though it's not part of Rukun Islam.. tapi, kita kena ingat.. kita ada 2 sumber yang ALLAH beri sbg panduan hidup, supaya kita 'senang' di akhirat kelak..dan kita tidak akan sesat di dunia ini.. those 2 things are, Al-Quran & sunnah..

Well.. jangan pertikaikan tentang cara pemakaian tudung orang arab dan malaysia.. that's not releven at all..

for cik magenta.. wish u the best of luck in ur exam for 2moro morning.. may Allah bless u, sis..

Si Mata Hitam said...

hahaha.

Anonymous said...

janji tutup kepala...kaver rambut...sudah...cara...terpulang...nak pakai cake hat pun boleh

Anonymous said...

orang tak pakai tudung salu attack orang pakai tudung. kate, orang pakai tudung ni lagi banyak buat benda jahat.

kelakarla. siapa suh kau jadi cam yang pakai tudung tp jahat. jadilah yang pakai tudung tp tak jahat.

hahahahah,

SyAhiRah LaLAla said...

good luck pekse magenta :)

Anonymous said...

"sampaikan walau sepotong ayat"

Well said Siberkop, Tuan suka ayat kamu yang last;

"Kalau kita takde sedikitpun rasa ingin menegur, mungkin bermaksud, ada sedikit masalah dengan iman kita. Fikir2kan. Wallahua'lam"

Kamu point out perkara vital dalam Muslim.

Sebenarnya, kalau semua orang clear part IMAN, kenal ALLAH lebih mudah kot?

magenta said...

Sudah beragama Islam tak bermaksud dah beriman.

sarahistheone said...

serius, are you serious?


mag, good luck! hah tiga komen I untuk entri ni, ish, tapi i baca komen serius tu, sumpah taknak berguru dengan dia.

Anonymous said...

macam tak exam jer

magenta said...

aku pompuan aku boleh multitask. setakat approve comment sambil study tu apalah sangat. aku tengah reply comment sambil bersiap gi uni ni. haha.

Anonymous said...

ooo...tangan kanan approve comment...tangan kiri gosok gigi...kaki kanan tutup paip air?

giler multitask

kerek

Anonymous said...

Sudah Islam itu sudah beriman. Biasalah, ada masa iman itu tinggi, ada masa iman itu rendah.

"tak bermaksud sudah beriman" itu apa?

Tidak beriman dengan iman yang sebenar atau kafir maksud kamu?

ceri masam said...

magenta,
lets celebrate life!

:)

Murlak_s said...

salam,

org bijak pandai penah berkata, "dengar lah apa yang dikatakan oleh org lain, tak usah dilihat siapa yang berkata"
maksudnya, kita amik pengajaran dan teguran org.. tapi, kita kena ingat..

Islam itu syumul (sempurna), setiap apa je hukum hakam dalam agama dah cukup.. pemakaian tudung, dah jelas kata WAJIB!!! aurat itu dosa jika org lain melihatnya.. walau adik beradik, walau parents, ada had dan batasan.. hanya pada suami isteri sahaja..

Apa2 pun, rujuk pada alim ulamak.. mereka mendalami ilmu fiqh.. tanya mereka..

apa2 pun, aku sokong ko magenta.. x perlu kata kita lebih baik dari org lain.. siapa diri kita ni nak kata mcm tu? yang layak nak menilai kita hanya Allah, manusia x layak pun.. ingat, penzina bleh dijanjikan syurga, a'bit (org yang sentiasa beramal) ada gak yang dijanjikan neraka.. itu terpulang pada Allah.. apa yang dah kita buat demi Allah?

Wallahu a'lam

Anonymous said...

aku pakai tudung. tapi masih pakai tshirt lengan pendek...baju ikut badan. bertepuk tampar dgn kawan² lelaki aku.

alhamdulillah...aku tak pernah pandang serong pada mereka yg freehair. aku sendiri ada kawan & sedara yg tak pakai tudung. mungkin hati mereka belum terbuka untuk pakai tudung. jd bukan hak aku untuk menghakimi mereka. tapi aku tau, mereka sentiasa berusaha untuk mendapatkan hidayah Tuhan untuk bertudung.

tentang dakwah....aku tak suka org lecture kat aku psl agama dlm keadaan menekan aku.
dulu ada abg kat kolej mcm sound aku dgn kawan² aku masa camping. dia kata...ni apehal nmpk jambul ni?? baik korg tak payah pakai tudung kalau nampak jambul. dosa besar tau tak?? (dan maki hamun yg lain)...aku dgn kgkawan aku mmg bengang gile aa time tu. siap pk...ko pehal nk bising?? ingat ko bagus sgt ke???
aku dgn kgkawan aku kendian buat derk je dgn abg tu. malas nk layan. Islam tak pernah ajar berdakwah kena keras mcm tu. dgn maki hamun bagai.

kendian, sepanjang aku kat kolej aku baik dgn sorg senior aku. perwatakan dia agak alim. dan dia jugak selalu menegur aku. bila aku pakai baju lengan panjang time meeting, lps² tu dia akan jumpa aku dan kata...kan manis farah pakai lengan panjang. tak sejuk. bila dia ckp lembut mcm tu, terusik gak hati. dan aku pon akan jadik segan dgn dia bila terjumpa dia dlm keadaan aku pakai tshirt lengan pendek.

sebab tu...kalo nk berdakwah, sila dgn cara yg berhemah. jangan main sound² org macam laa awak tu dah terjamin masuk syurga.

dan untuk encik serius, babi pun tak termasuk dalam rukun islam. tapi babi tetap haram kerana telah termaktub dalam al-Quran tentang pengharaman babi itu sendiri. same with menutup aurat. Islam & iman bukan hanya pada rukun Islan & rukun Iman sahaja. Islam itu berpandukan pada al-Quran & sunnah.
so, sila buat reference dulu sblm buat apa² komen. jangan sbb ko rasa terbeban dgn menutup aurat tu, maka ko buat hukum hakam ko sendiri.


::sori magenta. terpanjang plak komen aku nih::

nodadosa said...

aler magenta.. jgn la kata begitu (Umpama Amik Diet Tips dari Orang Obese) gua pon obes juge.. terasa pulak gua tiba2 hahah takda kene mengena :p

well, bg gua tak salah la org tu ada ilmu tinggi ke tak utk bagi nasihat atau teguran.. terpulang kepada pemikiran masing2 utk terima dengan baik atau sebalik nya..

kalau btol apa dia tegur.. denga n simpan.. kalau rasa orang tu bagi teguran salah or tak kena cara ataupon dia tak buat tapi pandai2 nak nasihat/tegur orang.. denga n takyah simpan.. haha

gua dengan lu n orang lain bezanya di pandangan Allah hanya amal ibadah..bukan tinggi mana ilmu ..

tapi ilmu melingkari dan melindungi kita bila dikubur nanti .. dan tanpa ilmu .. mungkin ibadah itu tidak lengkap atau terpesong dari yg sebenarnya.. dan ilmu itu juga satu bentuk ibadah yang dituntut dalam islam

wallahualam

ini bukan nak kata sapa salah or sapa btol.. cuma pendapat markah rendah dari gua je hohoho

ah gua ckp mcm bagus je hahah padahal diri penuh noda dosa.. haahaha :p

p/s : ade sapa2 nak tips utk jadi obes? ok la.. at least utk naik berat badan la.. gua leh kasi tips satu dua.. hohoho :p haha jgn marah aa magenta

- said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Anonymous serius said...

Pukimak ko social puppet..license to kill puki mak ko...bahlol pengecut..hahaha

Blog bodoh ko takde org bace hoho!!!

Pandai2 nk menyampuk..jihad pukimak ko..hahaha

magenta said...

husni- interesting comment. i'll write another post on this later, i'm too tired now. but i just have to mention this one thing, to all the other readers as well-

tolong jangan layan encik serius tu, i happen to know who he is and dia memang anti-arab and anything yang related to arab. and tak payah lemparkan cacian ke apa kat dia, dia jadi lagi suka adala. kalau boleh ignore je dia, terima kasih.

Z said...

Aku kalau nak lepak mamak yang pastinya akan mendorong aku merokok, aku make sure aku akan pakai selendang dan bukan tudung bawal. Aku tak tau kenapa,but it kinda looks so wrong kalau pakai tudung segitiga tu and merokok. Hahaha.

And yes, I know that the act of a hijabbed girl smoking isn't a pleasant sight. But it's the life that I chose to live. And I'm dealing with its consequences. Alone.

Murlak_s said...

Islam dah kata, "yang halal itu nyata dan yang haram itu nyata.. dan diantara keduanya adalah syubhah.."

Penafsiran ulamak2 muktabar adalah di dalam perkara2 furu' (perkara temeh) mcm cara2 solat yang betul dsb.. tapi bab2 yang dah jelas, kita x boleh nak pertikai.. kalau kita pertikai, maknanya kita pertikai hukum Allah.. Kalau dah kata benda tu haram, haram la ia..

ulamak nak keluarkan fatwa atau pendapat ada caranya.. ada ilmu yang khusus cemana nak keluarkan pendapat sahaja.. bukan boleh sembarang..

harus diingat pesan Rasul sebelum wafat, "selepas wafatnya diriku nanti, ada beribu jalan (fahaman), tetapi yang diterima oleh Allah hanya satu.. (au qama qal)"

Saidina Ali penah berkata.. "lebih baik diam dari mendapat dosa.." Wallahu a'lam..

Hijabista2u said...

aku suke entri nih.....

Anonymous said...

kenapa aku tak pakai tudung?
[actually aku pakai masa mrsm pastu aku bukak]

sebab aku rasa pakai tudung ni satu benda yang tersangatlah 'suci'.

pasal bila pakai tudung, aku rasa aku akan memikul tanggungjawab yang sangat berat.

1. tak leh mulut nak senang mencarut
2. pakai baju yg longgar & very decent & tak nampak bentuk badan
3. stop smoking
4. demeanour pun kena kawal
5. solat jangan tinggal

& etc

[to sum up, tudung & tutup aurat ni untuk menjaga kehormatan seorang perempuan lah kan]

aku rasa, if aku pakai tudung & aku perangai tak berubah, aku rasa aku macam insult the philosophy of tudung & tutup aurat tuh.

& aku rasa aku adalah seorang yang idealistic.

& gila.

ppphhhhhhhhtttttttt!

magenta said...

Pencil- Jangan buat 'tak pakai tudung' sebagai alasan untuk lebih selesa berbuat dosa..sekadar pendapat

Anonymous said...

Magenta,

Noted.

Fyi, 'tak pakai tudung' memang tak pernah jadi alasan aku untuk berbuat dosa pun.

:)

Littlesilence said...

kenapa incik serius tu..tiba2 beri komen kat blog saya ttg isu ni..? bukan saya yg bukak topik tersebut..tp blog saya pulak jadi tempat 'serius' membidas balik hujahan saya?

heh..

anyway.. saya tak layan orang yg jahil mcm encik serius ni.. awak nak komen 100 page kat blog saya pon tak apa.. ur words makin menunjukkan kebodohan awak sndiri..

sorry magenta.. saya bertemu 'serius' kat sini..jadi saya nak selesaikan kat sini jugak.. sorry to disturb ur comment...

Ingrid Dients said...

Read halfway mase baru 68 comments, sampai kat komen 'serius' tiba2 rasa mcm sakit perut nak berak buang toxin yg baru dibaca. Now dah 81 comments and dah bernyahtinja I nak kasi my 2 dollars.

Like Husni said, pendapat dia tu agak koman. Read it before at several forums and websites, many people with poor understanding of Islam and those yg non ahli-sunnah akan menyokong pendapat tu.

What most people don't seem to understand is what constitutes iman and Islam. Iman as we know is niat, perakuan dan perbuatan. It's not either or, you have to do all 3 to be a Muslim. What I mean is, even if our life is under threat, we cannot say we aren't Muslim. Even though hati kita tak mean it, kita dah murtad. That's why pada zaman Rasulullah s.a.w we hear of Muslims yg rela digergaji dua kepalanya then declare dia keluar Islam. Bukan mudah nak jadi Islam masa tu.

Tapi selagi seseorang tu mengaku dia Islam, ya lah, dia masih beriman. Tak kesahlah dia pemabuk ke, penzina ke, etc. Yg penting dia tak mengaku keluar Islam. Now tahap iman dia mungkin as we guess is lower than those yg solat etc. Tapi dia masih Islam. But once dia dah murtad, dia dah murtad la. Allah saja yg dapat mengampunkan, kalau pun Dia kehendaki.

Abt pakai tudung dan tinggal solat, merokok, etc, remember folks, two wrongs don't make a right. Mmg lah kalo pakai tudung and then smoking org boleh pandang serong. Tapi sekurang2nya kamu dah terlepas dosa tak pakai tudung. Pakai tudung itu wajib apabila mencapai umur akil baligh, dan anda2 yg beriman kepada Allah dan RasulNya boleh la refer kepada hadis2 sahih dari lima sumber yg boleh dipercayai..i dah tak ingat all five but it includes tarmizi, muslim dan bukhari..i think you can find this out.

Sbb tu bila seseorang itu refer to AlQuran je dan pandai2 terjemah sendiri, jadi masalah. Sunnah Rasulullah s.a.w memperjelaskan in detail how to pray, you won't find it in the Quran. The Quran just states you must pray five times a day, and our solah ada rukuk dan sujud etc, but how do you know aturannya kalau tak percaya kepada hadis Rasulullah s.a.w?

And it takes many years of learning to interpret Al-Quran. I've commented about this before..kejap I cari. Ok found it, will post it in the next comment.

Ingrid Dients said...

I commented on a similar issues four years back:

The problem comes when you refer to the Quran alone and reject the sunnah.

If you're not a Muslim scholar (ulama) who has spend decades studying and researching the Quran, it is easy for you to misconstrue what is said in the Quran.

Some people may interpret the Quran to their interest, and this is done only when they seek discord, to show that what they did is right because Allah is on their side. This is why it happens:

The Quran may be divided into two portions, generally speaking, but its parts are not separate; it is intermingled. This means that it isnt separated via verses but between the meaning attached to them.

The first part is the nucleus or foundation of the Quran while the second part is figurative, metaphorical and allegorical. Many find it fascinating to take up the latter and exercise our ingenuity about its inner meaning. However, it refers to such profound spiritual matters that human language is inadequate to explain it.

Though people of wisdom may get light from it, no one should be dogmatic, as the final meaning is know only to Allah, and Allah alone.

As it is said in the Quran, verse 7 of the Surah Ali-Imran, (roughly means)
It is He who has sent down to the thee the Book, in it are verses: basic or fundamental. There are the foundation of the Book: others are allegorical. But those in whose hearts are perversity follow the part (that in allegorical) to seek discord, and searching for its hidden meanings. But no one knows its hidden meanings except Allah, and those who are firmly grounded <--- you can delve more into those kind of people in Tafsirs.

That's why we need to refer to the sunnah. It is sad however for me to mention the number of rising anti-hadith Muslims in Malaysia are escalating. Yes, the Quran is the truth, but remember that there is a reason that the Prophet Muhammad (peace be upon him) is made of earth, a human like the rest of us. It is easier to seek clarification from a human being, and from one that is most loved by Allah no less. And remember that his words are that of Allah's.

And oh yes, my dear Muslims, preaching itu adalah hak setiap Islam. Preaching apa yg telah dijelaskan dalam Quran dan hadis..bukan interpretasi sendiri. And to those who don't agree, take your grievances elsewhere. I will not bother to read or reply arguments that are irrational, pointless, or stemming from one's inability to use an English dictionary.

mysteriousFana said...

cik magenta,

gila ah "serius" tu..kpd silence,bukan saje die pg blog anda tinggalkan komen,tp kat blog i jgk..yg kelakar,g tinggalkan comment pasal tudung2 ni kat entry ttg heeled boots..hak,gile desperate!!

jgn layanlah die..

koboi said...

macam ada jelmaan ayah pin je dalam komen-komen diatas.
aku cuma nak cakap: jangan menghalalkan yang haram, dan jangan mengharamkan yang halal.

Anonymous said...

salam,
dulu sy pn mcmtu,time mude3 dulu pakai tdg tak btol sgt,tp stil pakai,tp dah smkin kurang mude ni alhamdulillah berubah.ambik lgkah kcik2 la.kalo nak tengok kat msia lar,islam di dada tak cukup tegoh, kalo yang pakai tdg ade yg msh tak cukup smyg,tp mcm kat negara arab, yang tak pakai tdg pon hafaz Quran.yg hal pakai tdg berzina bla3 tu,kat msia je lambak.sbb niat nak pakai tdg tu tak ikhlas.sbb plg penting, niat, & diikuti dgn bukti drpd niat kt tu.sekadar pndapaat.& awak sgt betol magenta. kalo takde ilmu agama tak elok buat hukum hakam sendiri. sbb bkn carry dosa sndiri je tapi kt bertanggungjwb atas mklumat yg tak tepat dismpaikan.

- said...
This comment has been removed by the author.
Littlesilence said...

saya rasa dia nak jadi ape ek.. ape istilah kita nak beri pada incik serius yg PANDAI sangat bab agama ni ea??

heh.. well incik serius..u r so pathetic..

mesti incik serius ni tertekan kot sbb dia tak ada blog sndiri.. well it's easy to create a blog incik serius..why don't u create one.. pastu kitorang ramai-ramai boleh jengukk blog incik serius tuu.. nnti kitorang ramai2 komen blog incik serius.. Oke?~

saya rasa dia nak tumpuan dan perhatian tu.. org kurang kasih sayang agaknya.. poor you, 'serius'.. seriously..poor you!

Littlesilence said...

http://amizakhusyri.blogspot.com/2008/11/conditions-of-hijab.html

incik serius reti baca tak? kalau reti pls read link atas yang saya kasi ni Oke?~

Littlesilence said...

puppet san~

somethings are better left unsaid..rite?..

ade pepatah arab pon cakap..diam itu lebih baik berkata2 daripada perbincangan yang berjela2.. nanti makin jadi kompius..makin jadi huru hara.. kita berbincang sbb nak kongsi ilmu..tp ada orang tu.. emosional sangat..and taksub dgn adat orang negara lain.. haishh..

dia x sedar kot..kat mana bumi dia berpijak..

Ili Khalil said...

Aku pakai tudung. Tapi, lately aku selalu free hair.

Sebab aku rasa tah pape pakai tudung then pakai baju ketat and berkepit dengan boyfriend aku. Aku belum cukup sempurna untuk seorang pemakai tudung.

Tapi, sikit sikit tudung memang banyak hadkan aku. Kadang-kadang, aku nak buat sumthing jahat and not nice then aku fikir, 'eh, aku pakai tudung' then tak jadi buat.

Tak banyak, sikit pun jadi. And, aku tengah CUBA untuk pakai secara sempurna.

Better try kan dari tak cuba langsung?

Anonymous said...

salam.
entry kamu bagus. mengerah readers utk berfikir.

syukur, kerana kita masih mahu berbincang. tak ada yang terlalu melatah, menuding jari dgn rakus. rata-rata menerima dan menolak dengan pendapat org lain dgn toleransi.

komen saya ttg isu berbangkit, rasanya point-point yg mau sy utarakan sudah byk disebut oleh readers yg lain.

bagi saya,
tak salah menegur kalau kamu tidak cukup ilmu tapi masih belajar. manusia tidak pernah sempurna. kalau rasa ada sesuatu yg samar-samar dlm kata-kata si penegur, maka, tanyalah dia, atau tegur dia semula. lihat reaksi. kalau si penegur turut melenting, maka, dia itu sbenarnya tidak betul² ikhlas menegur. seorang dai'e kan harus bersabar. mesti sedar karenah² mad'u (yg dipimpin) yang bermacam-macam.

serasa saya, yang cik magenta maksudkan ialah orang yang mengajak kepada kebaikan tetapi diri sendiri tdk mengiyakan. maksudnya, cakap tak serupa bikin. (kalau silap, sila betulkan, ya?) org-org begini, biarkan saja. Tuhan sendiri tidak suka.

setuju dgn Fariz Bakar, kau ada otak yg matang, boleh fikir baik dan buruk. ambil yang betul, buang yang buruk.

=). mcm org lain juga, saya mohon ampun dgn komen yang panjang. hehe.

nota kaki :
magenta said...
Sudah beragama Islam tak bermaksud dah beriman.


cuma ingin menegur, kalau sudah islam, semestinya sudah beriman. percaya Allah itu ada sudah dikatakan beriman. cik magenta ingin maksudkan begini mungkin; sudah beragama islam tak bermaksud dah bertakwa.

terima kasih ya tuan rumah. entri yang bagus. (utk kali keduanya sy mengulang.) hehe.

ninil said...

aku pernah pergi ceramah pasal hijab semasa bukan berada di negara ni.yg jadi MC utk ceramah tu sendiri tak pakai tudung, audience relax je, xde baling batu kayu ke ape.

orang selalu fikir pakai tudung dah tutup aurat; judgement yang kronik. sekarang, konteks hijab ialah semua aurat, bukan rambut semata. kalau kau tak pakai tudung tapi tutup segala yang lain, kau berdosa part rambut jela. kalau kau pakai tudung tapi tudung jarang baju ketat, kau dpt la dosa utk part2 lain tu.

hijab lelaki pulak ialah merendahkan pandangan dari melihat aurat wanita dan berfantasi yang gila tinggi.

ni yang aku dpt dari ceramah tula. aku pon ada jugak pakai baju ketat/singkat sebab rasa lagi lawa. tapi selalu2 lah ingat kat dosa. pahala bukan bnyk sgt. lama2 longgar/labuh la.

p/s: aku tak tau kalau ada org dah komen benda ni. peminat kau ramai sgt. x larat aku nak baca.

Anonymous said...

wah dah 90 lebih komen..cepatnye.

aku sgt2 teruja nk komen ayat "Org pakai tudung tu baik sgt ke?" tapi sbb esok ada lab..tangguh jap..tapi xsabar nk komen..harap2 mlm ni tido xhilang dlm palaotak..hehe

- said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

encik fanramli, bagaimana pulak dengan mereka yg dilahirkan Islam tetapi tidak percayakan Allah? Mereka tidak menyembah benda lain selain Allah. Maka mereka masih Islam. Cumanya mereka sepertinya meragui kewujudan Allah.

Jadi, berimankah mereka?

Rukun iman yg pertama adalah Percayakan Allah. Jika kepercayaan mereka pada Allah itu tiada, maka mereka menjadi manusia yang kufur tetapi bukan murtad.

Maafkan saya jika tersilap. Saya juga masih perlu banyak belajar.

Anonymous said...

eloknye pakai tudung ni adalah, it sets the limit ntuk dri kita dari buat perkara2 yang tak elok.


tapi since sekarang ni segelintir pemakai tudung pun buat benda tak elok, tu sebenarnya dari dalam dri sindri la. pakai ke tak pakai belakang cerita. cuma pakai tudung ni buat orang akan expect ko ni orang yang baik2. jadi bila kau buat benda yang tak baik, org akan jadi prejudis.

jadi jangan jahat2. ok?

but somehow, it works.(pakai tudung limit kita dr buat benda tak elok) sbb seganla nak joget2 tlompat2 kalau pegi consert ke gig ke kalau pakai tudung kan.

yang penting hati.

✿Shiba Hisham✿ said...

hello. encik serius ni pg komen2 kt blog saya ni ape kes? kt entri psl rokok+hospital plk. adoi. xde kena mgena pun. mls nk layan orang cmni.

Anonymous said...

salam cik fafarafa.

mereka masih islam dan mereka juga bukan atheist. mereka hanya meragui.

pada konteks general, org islam itu beriman, kerana mereka beragama. ayat-ayat Al-Quran spt 'hai, org² beriman..' jatuh kepada semua umat islam. ini tak bermaksud, ayat-ayat Al-Quran tidak tertakluk kepada mereka yang meragui kewujudan Allah tapi islam.

tapi ini konteks general. pernyatan cik fafarafa tentang rukun iman itu buat saya terfikir-fikir juga. tapi, sekali lagi, bukan kita yang menentukan dia beriman atau tidak.

hehe. takpela, cik magenta sendiri sudah jelaskan konteks 'org beriman' apa yang dimaksudkan dlm next entri. harap tiada yang keliru.

oh. saya sebenarnya 'cik'. hoho. ramli adalah nama ayahanda sy yg tercinta.

Anonymous said...

Salam,

Islam is a beautiful religion. It is not a force and never oppressed its ummah.
It is compassion.We know that,Allah's loves is more that Allah's wrath.
So we people, should never judge others. When they are bad, or sinful, we never knew what they have to face until they come to that state. But Allah always knew.
Let Allah judge them, dont make things hard as this world is hard enough from the hates of other religions and haters.
Be kind to our sisters and brothers of islam.

Salam
-Ana

Anonymous said...

em aku jenis tak bertudung. aku tak kesah pon kalau org ckp aku ni golongan remaja yg teruk sbb tak pakai tudung. sbb manusia, biase la suke judge org dr luaran. bagi aku tudung ni satu ibadah. mmg pon kite wajib tutup aurat kan.so skrg ni aku belum terbuka lagi utk pakai tudung. aku taknak memperlekeh kan arahan mamakai tudung tu. kene ade keikhlasan dalam memakai tudung. mcm kau cakap. baju ketat, jarang semua. ape je gune pon.hati pon xikhlas. pakai tudung sbb rambut tak cantik utk show off. bia la aku free hair dr memburukkan imej seorang yang bertudung.cukup la cemuhan yang skrg ni kite dga. ape pon yg kite buat kerana allah, bukan diri kite sndiri.

MariaFaizal said...

As for me,yet to be bertudung sepenuhnya.I'm still at'Masuk Kandang Kambing Mengembek & so on'phase.

✿Shiba Hisham✿ said...

btw serius, khinzir pun xde dlm rukun Islam 5perkara.. abis, apasal org Islam xboleh makan? ikut2 sape? tolong jangan cuba sebarkan ajaran sesat awak kt blog saya.

"Kalau pakai tudung lepas tu tak de lelaki yang minat macam mana pula nak dapat pasangan hidup bukan? Rugi je kan.. boyfriend tak de..enjoy pun tak boleh."

*kopipes dr comment awak kt entri saye*

ape ni? u try to say that pakai tudung is worthless? mburukkan rupa wanita, is it? apasal pulak. hidup bukan semata-mata perlu ada BF and enjoy xtentu pasal, ok. tudung sendiri salah satunya adalah untuk menjaga kelakuan si pemakai. xde kena mengena langsung dengan BF o whatsoever

magenta said...

Sorry aku tak dapat jawab semua comment satu-satu, aku harap 2 entri lepas entri ni dapat jawab sedikit sebanyak yang apa korang tanya.

Kepada semua yang wish aku luck untuk exam aku haritu, terima kasih! :)

Anonymous said...

masalah org kt mesia ni ramai yg anggap diaorg lebih pandai agama dari org lain. Nabi S.A.W. dah bersabda sampaikan dari aku walau sepatah. buat apa korang nak argue lagi bila org menyeru korang ke arah kebaikan. kalau kita anggap org lain mostly takde authority dlm agama then ist is the case kita jadi cam mat ubat. kita anggap kitalah doktor yg plg pandai. sampai bila org yg benar2 ada authority tegur pun nak argue lagi cam org bodoh.

Anonymous said...

for me... one of the reason start pakai tudung... is as a reminder.

I was 19, and no one forced me to wear tudung masa tu.

but i said to myself, kalau tak try/prektis skang, bila lagi?

and bila pakai tudung (although not so perfect, kdg2 pakai sleeve sampai siku jugak)... but dapatlah serba sedikit refrain dari buat mende2 yg tak sesuwai gitu. kira it sets a reminder or a cautious sign... for me.

terpulanglah pada setiap org nak define mcm mana...

as someone who has been at the position yg free-hair. (ada mamat tu pnh tegur i tak pakai tudung, cakap wajib seme, but dia plak bertepuk tampar peluk mesra ngan wanita2 bukan muhrim)... hmmm... pelik la jugak. But usually, I would answer, InsyaAllah bila sedia pakai. tak perlu be too defensive ;-)

n yes.. some freehair frens i know.. are more 'reserved' than tudung wearer (ok ke istilah ni)...

at the end of the day... ianya bukan soal Freehair vs Tudung-wearer... but its Individual.

m-not-stereotype

Anonymous said...

erm,ambik tips diet dari org obese?
let's say,tak semestinya tips yg diberi oleh org obese tak berguna right?
same with our point here.
org yg amal ibadat dia tak sempurna tak bleh bg nasihat ke arah kebaikan?
mcm itukah cik magenta cuba smpaikan?
kenapa? mengapa?
ustaz saya selalu kata
"jgn melihat siapa yg menyampaikan,tetapi lihat apa yg disampaikan"
i think ni hadis nabi kot.
well,tak ada sapa yg sempurna kan?
konklusinya,yg baik jadi teladan yg jahat ambil sempadan.
kita bleh ambil tips diet dari org obese selagi tips yg diberi tak mengobesekan kita juga.
mcm itulah juga dlm hal ini.
oh yea,ini hnya pendapat.
so,that's it.

magenta said...

Little highness, tak baca ke post susulan post ni? Aku ulang lagi sekali ye, sebab nampaknya ada yang malas membaca dan suka terjah tanpa baca sampai habis. Here it is:

1.Pada pendapat aku, sesiapa layak menegur, berdiskusi atau belajar tentang agama. Even menyampaikan apa-apa ilmu agama. As long as dia menyampaikan ayat-ayat dari Quran atau Hadith dan bukan hukum-hakam atau interpretasi dia sendiri. Dan aku tak kata orang ulamak atau alim sahaja layak berdakwah (so aku tak paham kenapa ada yang tafsirkan ayat aku begitu). Aku kata aku terima kalau didakwah oleh orang yang aku nampak usahanya sedang cuba perbetulkan dirinya. Aku susah nak terima dakwah daripada orang yang cakap tak serupa bikin. Dan aku rasa bukan aku seorang yang rasa macamni.


Allah SWT berfirman: Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca kitab Allah, tidakkah kamu berakal? (Al Baqarah ayat 44)


Allah SWT berfirman: (Syuib berkata kepada kaumnya) (Patutkah aku berdiam diri dari melarang kamu) sedang aku bertujuan hendak tidak melakukan sesuatu yang aku melarang kamu dari melakukannya? (Huud, sebahagian daripada ayat 88)


Sekian terima kasih.

Anonymous said...

Haha, aku mengaku aku ni speasis yang boleh la pious sikit2 tapi tak pakai tudung. Tapi aku still tak tinggal perkara wajib. Tapi time aku duduk dorm haritu semua orang kondem aku sebab aku tak pakai tudung kat luar skolah. Tapi bila aku tengok bebudak pakai tudung tu baju baby t, seluar skinny jeans, eyeliner bapak tebal, sedangkan aku pakai selipar jepun dengan tshirt lengan panjang n sluar sukan, aku still jadi topik hangat untuk dikondemkan. huhu

tapi for aku takda masalah, imo zaman sekarang ni kita takleh label someone berdasarkan pakaian diorang, cara hidup sosial diorang etc. Manalah tahu esok lusa Tuhan nak bagi hidayah kat bebudak yang pakai seksi2 tu kan? Tanya iman tepuk selera lah x)

silent girl said...

aku mmg setuju sgt2..hee