Wednesday, May 21, 2008

School Pride #3: Sambungan Kisah Seorang Budak Sekolah Harian.


Adakah ini yang dimaksudkan dengan 'produk fail'? (Kamu sedar kan aku sedang refer kat budak yang dekat belakang tu, bukan yang depan?)


Sebenarnya aku decide untuk memberi judul School Pride kepada kisah bersiri ini kerana kagum dengan semangat budak-budak lain mempertahankan reputasi sekolah mereka. Pada tahun lepas, aku telah menonton sebuah video YouTube yang berjudul ‘Pelajar (insert school name here) Terlampau’ dan apa yang betul-betul mengagumkan aku adalah untuk pertama kalinya, pemberi komen-komen video itu tidak berkata para pelajar itu memalukan bangsa, agama atau keluarga mereka, tetapi mereka melenting kerana pelajar terlampau itu telah memalukan nama sekolah tersebut. Wah, begitu kuat sekali school pride mereka.


Tak berapa lama dulu aku telah berkawan dengan seorang blogger lain. Aku bertanya dia dulu bersekolah di mana, dan dia bertanya aku balik. Lepas aku sebut nama sekolah aku, dia kata,

"My friends tell me (nama sekolah aku) girls are usually hot and smart and very bitchy."


Aku tanya dia, pernah ke berjumpa d
engan budak sekolah aku in real life? Dia jawab,

"Chinese girls, long straight expensive looking hair. Dressed to the nines. Seem very sure of themselves."


Aku gelak sebab dia telah describe seorang budak sekolah aku yang typical. Sebenarnya budak sekolah aku tak adalah lawa sangat, biasa saja. Yang membezakan mereka dengan budak sekolah lain disebabkan faktor wang. Aku rasa aku boleh ambil mana-mana gadis kampung pastu transform dia jadi lawa macam budak sekolah aku dengan mekap, haircut dan pakaian yang sesuai. Mungkin boleh jadi lebih lawa. Tapi kalau lawa tapi tak ada keyakinan diri dan tak reti nak bawa diri, tak boleh jugak.


Untuk demonstrasi betapa sikitnya Melayu di sekolah aku, mereka terpaksa gabungkan budak Melayu dari 8 kelas untuk adakan kelas Pendidikan Islam. Aku masuk kelas P.I. dengan budak Melayu golongan bourgeois. Masa kelas agama kena pakai tudung. Mereka semua mengenakan tudung ala Mak Datin, dengan bangs yang disikat elok-elok melitupi dahi. Sepanjang kelas agama mereka sibuk membetulkan selendang yang asyik terjatuh ke bahu dengan penuh self conscious. Aku tengok budak Cina pakai tudung dekat UIA tak kecoh pun. Ni nak pakai tudung betul-betul selama 40 minit pun resah. Pernah sekali aku terlupa bawa tudung untuk kelas agama. Aku pinjam telekong dari surau pastu pakai.


Tiap-tiap tahun ada aktiviti prom. Macam dalam filem Barat tu. Cuma kami buat di Mandarin Oriental dan menu utama adalah shark fin soup. RM100 per kepala. Masatu semua budak Tingkatan 3 dan ke atas akan mengenakan halterneck dress (aku tak paham kenapa diorang semua sekali pakai halterneck masa tu, pakat ke apa?) yang warna gelap dan kilat-kilat. Sehari selepas tu di sekolah, kami akan berkumpul dan bergosip tentang dress siapa paling seksi (Misalnya, dress J menampakkan seluruh belakangnya dan nyaris-nyaris nampak butt cracknya) dan siapa tidur dengan siapa semalam. Budak sekolah aku memang macamtu. Mereka tiru filem Barat habis. Kalau dalam filem Barat kata couples kena lose their virginity masa malam prom, mereka akan tiru bulat-bulat.


Ada
beberapa interracial couples. Paling common, lelaki India dengan perempuan Cina. Yang paling aku ingat, mereka kecoh kerana ada seorang budak perempuan Melayu batch aku bercumbu dengan budak lelaki Cina di kantin semasa beratur untuk membeli minuman. Aku pun kecoh gak masatu. Sebab orang buruk tak patut bercumbu di khalayak ramai. Just kidding. Eh, tapi betul apa. Kalau ada adegan kissing dekat wayang antara dua orang buruk, kamu nak tengok tak?


Lagi satu perkara yang orang kecoh-kecoh semasa zaman persekolahan aku; lesbian couple. Bukan sahaja lesbian couple, tetapi interracial lesbian couple. Mereka suap each other dan seorang akan duduk atas riba seorang lagi semasa waktu rehat. Mereka sering jalan berpegangan tangan. Dan juga compare saiz buah dada di dalam tandas semasa mahu menyalin ke dalam baju Pendidikan Jasmani. Ok, yang last tu aku dengar dari orang saja.


Aku tak aktif dalam persatuan di sekolah. Sebab itu aku graduate dengan gred D untuk kokurikulum. Ada sekali aku join calistenics, atau lebih dikenali sebagai cheerleading tetapi aku serik kerana aktiviti itu menguruskan lagi badan aku yang sediakala kurus. Dahla dapat kapten garang, suruh berlatih pada hari Sabtu dari pagi sampai senja di bawah matahari terik.
Kebetulan aku di antara 6 orang pelajar lain yang reti buat cartwheels, maka dia suruh kami berlatih extra pula. Dahla uniform buruk. Taubat aku tak join calistenics dah selepas Form 3. Dahlah pakai lagu I Will Follow You yang sekarang dipakai dalam iklan Digi. Iklan Digi itu menguatkan lagi kebencian aku terhadap lagu bodoh itu.


Tapi yang aku notice pasal budak-budak sekolah aku adalah ibu bapa mereka spoil mereka habis-habisan.
Pernah sekali semasa aku berumur 16 tahun, aku berkenalan dengan seorang budak dari sekolah jiran yang dapat kereta Alfa Romeo sebagai hadiah daripada bapanya. Aku tanya kenapa bapanya hadiahkan kereta itu.


“I got a D for my Add Maths.”

“So?”

“So I didn’t fail lah!”


Perkara begini memang punca utama aku frust semasa aku remaja. Ibu bapa aku hantar aku ke sekolah itu yang dipenuhi dengan budak-budak begitu tetapi tak memberi aku allowance selain daripada RM10 seminggu. Budak sekolah aku dapat sekurang-kurangnya RM300 sebulan, tak campur dengan duit beli makanan di kantin. Mereka guna duit itu untuk membeli pakaian yang mahal-mahal macam jenama British India yang sebenarnya buatan Malaysia tapi orang tak tau dan untuk membeli kopi yang berharga RM17 secawan. Mereka sedar akan dilema aku tapi masih mahu makan di Chilis atau yang seangkatan dengannya setiap kali keluar. Lepastu bila kesian dekat aku mereka ajak pergi mapley sebab kononnya lagi murah tapi sama saja. Nasi goreng RM7 dan milkshakes RM10.


Aku menjadi lagi frust sebab aku tau ayah aku punya gaji sebenarnya lagi tinggi dari gaji ayah mereka tetapi sebab ayah aku mahu aku mengajar aku tentang kehidupan, aku tak diberi allowance. Tetapi untuk seorang budak berumur 14 tahun, ini lesson yang sukar. Dan pada umur 22, selepas berkawan dengan anak petani dan nelayan yang pandai-pandai belaka, aku jadi lagi bitter. Teringat dekat budak Melayu sekolah aku yang keputusan SPM yang biasa-biasa sahaja walaupun sudah menghadiri 13 tuition (walaupun hanya ambil 9 subjek) tapi masih dapat pergi overseas kerana mak bapak kaya. Kemarahan meluak-luak memikirkan bahawa anak petani tersebut harus earn every cent, tetapi budak-budak sekolah aku ni kalau tak bekerja 20 tahun pun tak akan pokai.


Tu lagi satu pasal budak sekolah aku.
Mereka tak ada lah pandai sangat. Mereka ambil berbelas-belas tuition. Kadang-kadang satu subjek sampai ada dua tuition. Pendidikan Seni pun nak ambil tuition. Sejarah yang kena hapal je pun nak ambil tuition. So budak sekolah harian not spoon fed? Think again.


Aku teringat lagi cikgu Sejarah aku cerita anak murid dia dapat allowance lagi tinggi dari gaji dia. Allowance budak Form 2 itu RM800 seminggu. RM800 seminggu. Ini membuatkan mereka self-absorbed dan kurang sensitive terhadap perasaaan orang lain. Contohnya semasa berjalan dengan seorang kawan aku di pusat membeli belah sekitar tahun 2000 dan lagu Eminem berkumandang, kawan aku telah berkata,


"Eleh Eminem ni.
Macam dia sorang je miserable and gaduh dengan his Mom. I don’t get why kids yang ada divorced parents suka marah-marah. Get over it."


Kawan yang sama telah memberitahu aku dua tahun sebelum itu bahawa dia syak ibunya tak menyayanginya kerana telah memilih kakaknya dan bukan dia untuk pergi ke Bangkok untuk shopping sempena cuti sekolah. Dilema bourgeois. Contoh dilema bourgeois yang lain adalah memberitahu rakan-rakan bahawa mereka telah didera oleh ibu mereka kerana ibu mereka telah mengetuk kepala mereka dengan gagang telefon kerana mereka telah bergaduh dengan adik tentang siapa yang layak guna telefon dahulu.


Bunyi macam aku tak suka mereka. Memang dulu aku tak suka. Dulu aku cuma pikir aku akan berkawan dengan mereka sampai tamat sekolah menengah.
Beggars can’t be choosers, right? Bukan ada orang lain untuk kawan pun. But the weird thing is, I grew to love some of them in the past few years. Of course things have changed. Mereka masih mengharapkan allowance dari ibu bapa mereka. Itu belum berubah lah. Cuma sekarang kadang-kadang mereka yang pinjam duit dari aku instead of the other way round.


Tetapi aku terfikir tentang anak nelayan dan petani semasa bersama mereka, dan aku terfikir tentang mereka semasa bersama anak nelayan dan petani. Dan aku sedar, aku sangat bertuah kerana telah mempunyai peluang untuk bertemu kedua-dua golongan ini.
How I can truly appreciate one without knowing the other?

34 comments:

Anonymous said...

kebiasaan,time belajar diberi kenderaan yang mahal...lepas kerja cari duit sendiri baru sedar tak mampu nak maintain(even bayar monthly pun)

jadi aku pulangkan balik

walaupun aku miskin,tapi aku still rasa spoilt....so aku kurangkan complaint dan endure pain

tp skolah kau out of norm for me...sangat bertentangan dengan family values

ah tak lupa kepada kumpulan manusia yang ingin berkawan dengan anak dato',tan sri,tun...nak jugak hahaha

magenta said...

Err, lupa nak tulis dalam entri. Sekolah aku bukan sekolah harian yang tipikal.

Anonymous said...

blog kau best =)

ledisordre said...

entry ni best. kau best.

Ingrid Dients said...

Even though we went to the same school, I was never aware the other kids get so much allowance. Or are all these things only more evidence after form 3? Or is it because I hang out mostly dgn budak2 semai bakti je...haha. Or maybe it's the generation thing..didn't really occur much during my generation kot. Some of my friends whom you know I'm still friends with from our school are pretty grounded even though they're rich. Mana taknya..their parents are like ours. Love that lesson in frugality.

Siberkop said...

Jadi, budak sekolah mana dlm gambar kat atas tu? Nice.

Apapun, ini bukti yang persekitaran mmg faktor kepada siapa akan jadi satu hari nanti.

Kalau kita dpt kenal dan bersebati dengan beberapa golongan dan hanya ambil sifat-sifat baik daripada mereka, mungkin masalah-masalah sosial dpt dikurangkanlah.

Mungkin sahaja. Jaga diri sendiri ajerlah.

nurulazreenazlan said...

although it's true that we are products of our environment, at one point we should reach the level of self-realization, and from then on be able to make conscious choice.

kalau tak, sampai bila-bila pun kita akan menyalahkan faktor luaran =)

Siberkop said...

Hmm, tapi skrg ni, mmg tak ramai nak kata faktor luaran tu 'salah'. Sbb ramai dah selesa dengan faktor2 tu.

Yup, mungkin kesedaran diri utk jadi yang 'benar' dah makin rendah skrg.

magenta said...

=) and ledisordre: Hehe thank you. Tapi kalau budak sekolah aku baca mesti diorang rasa entry ni tak best. Hahaha.

bovril: The money thing memang lebih evident lepas Form 3, sebab that's the time they start getting cars and ridiculous amounts of money from their parents. And the Semai Bakti kids usually leave after Form 3. Well about the age gap, I saw some pics of my juniors recently. Macam some scene out of a high school Western movie. Except everyone's a token Asian.

siberkop: Budak2 Mat Salleh mana tah. 47 kasi gambar tu kat aku sebab kelakar. Pasal kalau bersebati dengan beberapa golongan dan hanya ambil sifat baik masalah sosial akan berkurang, ni lebih senang untuk disebut dari dipraktikkan. Sebab lagi fun ambil sifat yang kurang baik.

Tapi betulla,kena pandai-pandailah jaga diri supaya tak mudah terpengaruh dengan orang. Takkan nak bertuhankan peer pressure sampai ke tua.

nurul: Yupe. Alasan persekitaran itu dah tak boleh pakai lagi selepas meninggalkan zaman universiti. Dan kalau mereka masih menyalahkan faktor luaran ini, mungkin mereka ada deeper complex. Complex tak nak take responsibility for their actions. Mahu jugak blame semuanya atas benda lain.

farizzet said...

isu allowance aku tak pernah terfikir dulu samai la adik bongsu saya berpendapatan agak lumayan, tapi saya tak kesah, inflasi punya hal. rezeki dia.

yg tak tahan skali ialah ade juga org golongan kurang upaya tapi berlagak 'berupaya'. padahal pinjam duit ngan kawan sana sini. yg paling taktahan ialah dia tak rasa membebankan org pon bila buat gitu.

farizzet said...

gamba pompuan baju hitam tu nape macam jiran aku jer? dahla ade tangan kat situ

Anonymous said...

ramai anak-anak org kaya yg take for granted kekayaan yang dimiliki oleh parents mereka?

ataupun,ramai ibu bapa yang kaya-raya menyalahgunakan kekayaan yang dimiliki in raising up their children to the extend where we might call them as the spoilt brat?

used to have this one particular friend where the dad ckp camni..

'if u xfail spm,abah will bawak u to france,london and bla3.'

not woth it,not even for any single cents.

kadang2 aku pon selalu fikir,why there are so many rich people managed to get a scholarship.they're rich enough that they still can survive even without any scolarship.kenapa sholars macam khazanah xbagi scolarship to those yang susah.not to the one yang kaya giler.why org kaye always hv this kind of good fortune,xpayah susah2 pon still dapat the best for themselves.or is that because of 'worth the effort'?they still need to struggle to get best result (same like the poor one),still need to study the same subjects,kene pergi sekolah jugak,pakai uniform,obey the same rules etc.semua sama.

tp,the rich one is getting richer,and the poor one,getting poorer?

adakah kerana the difficulties the poor one encounter especially when there's a need for them to speak in english yg menjadi main caused for them not getting any?the kaya one memg fluence hbs.

saje je.
:)

Anonymous said...

kalau aku tau pergi sekolah situ dulu.. haih.

Z said...

i was quite astonished when i read this post about ur school. seriously sebijik mcm Barat! I have to say that part about interracial love thing was interesting. sweet :) Sepet-like.

i once schooled (for 6 months je) in a very prominent private school in Melaka where most of them are children of relatively wealthy people, ada jugak yang not as priveleged. this is due to the selection process yang sangat2 strict, lagi strict and lama dari EduCamp Petronas. Tu baru nak enter Form 1 tu! SO as a result, mmg budak situ semua pandai, regardless of their parents' allowance. The admin was (maybe still is) kind enough to introduce this rule where those yg parents' income below RM1000 a month, won't have to pay tuition fees.

But whether u realize it or not, anak2 orang kaya dapat scholarship cos they have their excellent results to back them up. Tuition berbelas2, private tutors, books and such...those were a big help. They get this chance from their parents' wealth la kan? Bukan semua anak org kaya yg dapat scholarship tu x berapa pandai. Tapi i geram sungguh dengan those yg results so-so, tapi parents well-connected..UEM, Khazanah sponsor..gerammm...huhu..dendam SPM 06 x habis lg...

dedalie said...

nice post.
aku suka blog kau. bitter dan deep. interesting combination.
i dislike most rich ppl. probably i'm just jealous. tp tu lah. rezeki masing2.

Anonymous said...

seklah ni macam my friend punye sekolah.
buat prom nite pstu sape awarded the king and queen gets a room for the nite kat hotel tu.

eyuh eyuh!

produk fail. dunia akhirat.

47 said...

"Dan juga compare saiz buah dada di dalam tandas semasa mahu menyalin ke dalam baju Pendidikan Jasmani"

wooot! >:D

Dammit said...

Aku rase skrg byk skolah mcm ni.Budak2 bajet kaya+hot tapi sebenarnye tak.dorang sume bdk kaya spoiled

magenta said...

farizzet: Haha adik aku pun dapat banyak luxury yang aku tak dapat dulu, aku blame inflasi dan parents aku yang semakin mellow apabila umur bertambah. Haha you wish. Perempuan tu probably orang Filipina atau Siam.

deathidoo: Jurang perbezaan yang besar antara miskin dan kaya melambangkan sistem yang lemah.

Pasal bercakap BI tu, bagi aku tak ada kena mengena dengan kekayaan, sebab aku pernah jumpa orang miskin yang tere cakap BI dan kadang2 celebrity dekat TV tu yang berwang tu masih cakap BI berterabur. Ini bergantung kepada usaha individu.

pakali: Ko pun nak dilema bourgeois ke? Jangan mengada. Haha.

zureen: Hahaha! Nothing in my school layak di-described as sweet. More like Barat wannabes lah.

That's true. Anak orang kaya tak berbeza daripada budak SBP sangat sebenarnya- they're both spoon fed.

Pasal khazanah, UEM semua tu- life is unfair.

dazzledalie: Hi. Thanks. I can be sweet too sometimes. Hehe. When I think about it, I probably dislike more rich people than like them.

xXx: Hahaha apa nama sekolah tu? I'm really curious.

47: Hahaha ceh!

dammit: Memang bajet kaya kan? Sebab yang kaya tu mak bapak diorang. Bukan diorang. The weird thing is, parents diorang humble. Anak sebaliknya.

Anonymous said...

erm..mungkin betul budak sbp spoonfed..tapi,the thing is that,it depends on urself as well.Sebanyak mane teachers buat extra classes sekalipon if u still tak sedar diri bersukaria sesukahati setiap masa,tiada gunanya juga.

and plus,those yang masuk sbp time form4 instead of time f1 lagi cemerlang.they conquered the 1st class almost 80%.out of 30 students,only 9 were the one yg masuk sbp time form 1.Kelas belakang pulak 80% conquered by the students lame.(the same situation happened kat SAS jugak)

sebab apa?


Kesedaran diri mereka tinggi.


Spoonfed is one thing,tapi kalau tgk the way they struggle for it,is another thing.

(aku pun budak sbp.haha.)

nurulazreenazlan said...

magenta,

so macam mana a careless bumbling idiot (the likes of us lah) survive in that jungle of social nightmare?

Melayu Minimalis said...

eek.
my school wasnt like this at all.

Mr Jagatraya said...

Aku suka entry ni..Budaya budak2 zaman skrg yang pelik tapi dah meluas.Yang pasal anak2 orang kaya punye perangai tu dah biasa dh tgk.Mmg annoying.Kalau boleh teruskan cite pasal budak2 sekolah ko.

Anonymous said...

'Ok, yang last tu aku dengar dari orang saja.' phew!..igtkan ape tadi haha.
imagine this:magenta went in the toilet minding her business,then the 2 lesbos came in and start comparing 'things'. 'Hey..how come yours is bigger than mine!..really? i didn't realize'..and magenta said to herself, 'Great! Now i have to pee quietly.'...hahahahhahahahahahahahhaha

Anonymous said...

*wow..bila baca entry ni,baru sedar yg budaya 'Prom Night' ni mcm dah berleluasa/biasa kat KL..terkejut plak,igtkan dlm movie US je..aku igt lagi,masa kat Intec year 2006 or so,penah org complain dlm paper tentang budaya prom night yg semakin menjadi2 kat sek kat kl..igtkan satu dua sek je..hmm..

*sek aku biasa ja,xpenah buat party akhir tahun kelas kat hotel..selalunya kat KFC,Pizza Hut..form 5 nye buat kat kedai mkn ikan bakar je..so i never when to any dinner function (in suit,blazer,etc).

*first time gi dinner pon masa kat Intec..igtkan mcm biasa2 je,pakai je kemeja dlm almari tu,pastuh makan..tapi bila tgk sesetengah org siap beli kemeja,suits,tie baru,concern about their looks...buat aku pon risau...so i go with the flow,went to SOGO the next weekend and bought some clothes..(no suits)

Anonymous said...

*hmm..maybe byk yg xtau..Pendidikan Seni pon ada paper theory gak..40 soalan objektif;
#warna (roda warna,warna sewarna,warna panas,warna sejuk,warna bertentangan,etc), #tona,
#logo,lambang,maksud
#teknik (aku xigt byk,tapi aku igt satu ni..teknik tampak,tampak sentuh,etc..sampai skang aku xpaham..haha),
#contoh2 lukisan dr pelukis2 dan teknik,
#motif anyaman,teknik
#dan topik2 lain...

*2 paper lagi paper lukisan..so 3 paper altogether utk Pend. Seni..

*aku pon teringin nk amik tusyen PS tapi kat negeri aku xde..paling dekat kat Alor Setar..jauh sgt..so just beli buku rujukan,xde slot diperuntukkan dlm jadual sbb xbyk yg amik PS..yg aku igt ada 3 kali je kelas bila dekat SPM sbb cikgu PS risau/kesian tgk kami...

*tahukah anda: faktor cuaca agak penting juga bagi yg menggunakan Water Colour (aku pon) agar lukisan cepat kering/utk apply warna seterusnya..aku xberapa igt,tapi time SPM utk PS cuaca elok,xhujan,so mmg bernasib baik la..grateful

Anonymous said...

Hahaha..sukalah komen jipo. Selalu ikhlas dan informatif. Actually I also wished I could take tuition PS, tapi masa form 3 la. The Chinese kids in my class always produced such life-like paintings that dapat 10/10 so mine, try hard as i might, can get paling best 7/10 je.

NeemoNeemo™ said...

Nice one.

by the way, u've been taged by me:)

magenta said...

deathidoo: Hahaha. Budak sekolah harian yang kaya pun spoonfed jugak. Sama je.

nurul: Dengan sikap akutakpeduli. ;)

MM: Then you should be thankful. Hehe.

jagatraya: Hahah thanks. Tapi aku dah taktau nak cerita apa lagi. Ni last entri pasal sekolah kot. Lagipun kalau budak sekolah aku terbaca ni mesti dorang pukul aku. Hahaha.

jipo: Hahhaa komen 1 -ceh!
komen 2- ha tu la, sekarang baru hang tau. Haha lawak gila sampai pi kat Sogo nak beli baju. Weh, update la blog. Blog ang sangat best.
komen 3- LOL lama gila benda tu, ang masih ingat. Bagus tol memory. Tiba-tiba terasa nak melukis pulak.

mysistah: Tu la. Jipo memang macamtu. Ever so honest. Those kids took tuition PS. My friends told me so.

neem: Thanks. Dah buat.

Anonymous said...

haha..lawak ke SOGO..haha..masa aku kecik2 dulu dan xpenah sampai KL lagi..nama SOGO je selalu aku dgr dr mak cik/pak cik aku yg gi kl..bila dpt souvenir benda dlm beg SOGO putih tu..mesti happy sgt..haha..SOGO time dulu2 tu mcm Mid Vel la (or so)..famous

Anonymous said...

kids in ur school could totally be in the laguna beach malaysian version..
n the interracial couples are cute..

Hadi said...

best la..
aku from ipoh n bdk2 skolh private kt sini sgt poyo..
meluat aku..
tp ur blog mmg sgr mellow dan bwt aku sentimental for sum reason..
best....

magenta said...

Jips: Haha memang pun. Sebelum ada Mid Val, KLCC ngan OU dulu, SOGO kira macam top gila ah. Ngan Jaya Jusco ke Yaohan ke pebenda tah.

White: Haha. I hate Laguna Beach.

Hadi: Hahaha. Mellow dan sentimental, terima kasih. Datangla lagi. :)

Anonymous said...

Please write more on what you think about anak2 dari parents yang divorced ni. I sekarang 25, student, 1st born, dgn parents yg sedang retak. I am clueless. ;'(