Monday, April 28, 2008

Aku Tak Paham Golongan Artisan. Langsung.

Ataupun mungkin apa yang aku tak paham adalah seni. Aku ada beberapa kawan yang boleh dikategorikan dalam golongan artisan. Mereka kata minda engineering memang tak cukup 'deep' untuk paham benda-benda abstrak. Aku kata minda artisan tak cukup logik untuk mendapat pekerjaan yang lebih bermanfaat. Aku judgemental kan? Seni yang buat aku judgemental.

Seni beginilah yang membuat aku keliru. Nampak macam hasil contengan krayon oleh seorang budak berumur 6 tahun, tetapi dipanggil seni abstrak dan dijual dengan harga yang tak masuk akal. Dan di mana golongan artisan dapat memerhati dan berbincang dengan panjang lebar tentang 'seni' ini, aku hanya dapat fikir manusia mana yang sanggup menghabiskan beribu-ribu ringgit untuk menggantungnya di ruang tamu mereka.


Aku dapat bayangkan senario ini. Artisnya sedang berdiri di sebelah painting ini dengan muka separa bongkak dan separa mysterious, seolah-olah telah mencipta sesuatu yang layak dipuja. Kemudian masuk pula segerombolan artisan yang menganggap mereka deep yang akan berbincang hasil seni ini dengan animated.


"Oh, look at these brush strokes! Genius! Marvelous! I can feel the intensity of the artist! I’m having an artistic orgasm! Wowwee!"


Mungkin aku perlu lebih spesifik. Yang aku tak paham bukan seni. Muzik dan literature juga dipanggil seni.
Yang aku tak paham adalah seni lukisan. Paintings. Mengikut logik aku, kalau subjek seni itu cantik, maka cantiklah hasil seni itu. "Cest tres simple..!" , bak kata suatu komen yang aku dapat baru-baru ini. Aku tak rasa ramai orang mampu menjadi lebih deep dari itu. Kalau diletakkan lukisan orang tua sebelah lukisan gadis yang cantik, kamu rasa orang akan kata lukisan yang mana lebih cantik?


Teknik fotografi yang sama. Jurukamera yang sama. Cuma subjek yang berbeza. Cetek kah aku kalau aku tak dapat menghargai kedua-dua hasil seni ini equally? I can't help it. Aku lebih gemar melihat budak kecil yang comel daripada lelaki tua buncit yang memakai seluar pendek.


I’m moved by music. By writings. Tapi sebuah painting tak pernah evoke apa-apa emosi yang intense dari aku. Kalau iya pun, takkan lebih dari 10 saat. Orang beli buku. Download muzik. Tapi mereka jarang beli atau download lukisan. Aku rasa seni lebih sesuai dijadikan hobi daripada suatu jurusan. Jangan salah faham. Seni, bila digandingkan dengan bakat-bakat lain, boleh menjadi kombinasi yang sangat dinamik. Architecture. The human anatomy. Film making. Animasi. Buku berillustrasi. You get the idea. Cuma seni, on its own, on a canvas, can’t survive. Neither can the artist.


Sebab itu ramai artists kebuluran kot. Bila aku dengar terma ‘starving artist’, aku rasa kasihan pada mereka. Yang aku paham, tak cukup duit. Tapi manalah orang cetek fikiran macam aku ni nak paham dunia mereka, kan? Mereka seolah-olah bangga dipanggil sebegitu. Kompleks. Mysterious. Romantis.


Sebagaimana seorang penagih dadah merasakan aksi menyuntik sebatang jarum dalam vena mereka adalah romantis. Mungkin di bawah cahaya bulan, dalam keseorangan, dalam kesunyian, dengan jiwa yang sengsara dan terdesak, mereka dibuai dengan delusi ini.


Walau bagaimanapun, aku cukup kagum dengan seni yang digabungkan dengan jurusan lain. Seni dan bangunan = architecture. Seni dan medik = human anatomy. Seni dan teknologi = laman web kreatif. Seni dan politik. Seni dan sains. Seni dan persekitaran. Seni dan psikologi= penulisan. Seni dan business= mengkomersilkan seni ke dalam bentuk yang boleh dipakai atau digunakan. Et cetera, et cetera.


Lihat Leonardo da Vinci yang terkenal sebagai artist. Untuk menjadi artist yang terkenal sebegitu, dia telah mendalami banyak ilmu yang lain. Dia juga seorang saintis, ahli matematik, jurutera, anatomist, arkitek, botanist, pemuzik, penulis, Italian polymath dan sculptor.


Raphael bukan sahaja seorang pelukis, tetapi juga seorang arkitek.


Michelangelo juga seorang arkitek, pujangga, jurutera di samping menjadi seorang pelukis Renaissance dan sculptor.


Donatello was just an Italian artist and a painter. But hey, he was never my favorite Teenage Mutant Ninja Turtle.


Zaman sekarang, artist sebegini memang akan kebuluran.
Sebab itu the streets of Florence are filled with portrait artists. Art nowadays preys on narcissism. Fotografi. Lukisan. Semuanya foto dan lukisan diri sendiri. Orang akan bayar kamu untuk melukis diri mereka. Untuk mengambil gambar diri mereka. Kalau kamu mampu membuat diri mereka nampak lagi kacak/cantik, lagi tinggi bayarannya.


Bukan permandangan. Bukan objek statik. Bukan haiwan. Tetapi diri sendiri.

20 comments:

Anonymous said...

hahahahahahahaha

"Aku kata golongan artisan tak cukup logik untuk mendapat pekerjaan yang lebih bermanfaat."

i'm realistic and experience junky

fantasy+abstract is not an ideal way of thinking

to solve something..i need a definition of the problem...crystal clear problem

there is an art on how to persuade people....PR kene bagus....u can sell shit for millions

Anonymous said...

"Donatello was just an Italian artist and a painter. But hey, he was never my favorite Teenage Mutant Ninja Turtle."

hahaha, ur good man.

nurulazreenazlan said...

i'm an architect who can't paint.

i'm glad you approve =)

Anonymous said...

i was just thinking of the same thing.

macam mana picasso boleh popular? especially the weird squareroundtriangularshaped painting.

sekarang bukan macam dulu. orang dulu ada semangat inkuiri. tambahan, kalau mahu mempelajari sesuatu bidang lain mungkin(MUNGKIN) berkali ganda lebih murah daripada sekarang. boleh berguru dengan sesiapa yang kita(mereka) suka.



tambahan, orang sekarang gila duit.

ledisordre said...

'Abstract Art: A product of the untalented, sold by the unprincipled to the utterly bewildered.' - Albert Camus.

Whatever, encik Camus.

Siberkop said...

Masa tulis komen ni, aku masih memberi perhatian sepenuhnyer pada lukisan abstrak yg ko sisip dlm entri kali ni.

Hmm,

WOW!

Hmm,

*still berfikir...

WOW, WOW!

Z said...

mind telling us where u got that painting from?

that one, mmg nampak nilai seninya.

i do agree with u though, budak science mmg xleh nak comprehend the 'art' in pictures.

broken_nigina said...

heh.
lukisan yang dilampirkan tuh cantik..
-yang cinta seni-
:P

Anonymous said...

yang belajar engine. *yawn* hehe.

Anonymous said...

candidsyndrome.com

bila aku tgk website ni....saiko...rasa nak kawin esok

picture+emotion=masterpiece

cuba tgk web photographer dia..syafiq apa ntah...lagu background dia saiko

magenta said...

You care enough to read and comment on it at 3 a.m. in the morning, dear. :)

Anonymous said...

"Leonardo da Vinci telah mendalami banyak ilmu yang lain. Seorang saintis, ahli matematik, jurutera, anatomist, arkitek, botanist, pemuzik, penulis, Italian polymath dan sculptor."

Hmm kalau ada ilmu mcm dibawah boleh tak kira dah jadi Leonardo..saintis-sains A-Level, ahli matematik -ahli kelab matematik, jurutera - elektronik, anatomist - hmm.. mahir anatomy gf, arkitek -reban ayam, botanist - pasang carpet grass, pemuzik - hmm moonlight sonata, penulis -blogger, Italian polymath - ? ? , dan skalptur - buat sand castle..

magenta said...

erm: Yeah. The art of persuasion.

anonymous: Hahaha thanks.

nurul: Painting never provided anyone with shelter. :)

takahara: Oh, the Cubist thingy. Yeah, the people dulu really had a love for knowledge were sincere in acquiring it.

ledisordre: Hahaha I wouldn't go as far as encik Camus but I'm no fan of an art that is too abstract. :)

siberkop: WOW ni ikhlas atau sarkastik? Aku confuse, blog ni tak ada emoticon atau boleh rakam nada suara.

zureen: I googled 'abstract art' and chose the picture I would least likely like to have hung in my living room. :)

What's there to comprehend?

broken nigina: Hehehe. Tolong saya memahami? :P

pakali: Apa menguap? Pergi tidurlah.

erm: Hahaha. Nak kahwin sebab gambar? Agak extreme tu.

realist: Arkitek- reban ayam? Hahaha you're funny.

Anonymous said...

what's a cubist?

OH, picasso.

tri said...

selagi manusia hidup didunia dan selagi bibir ikan seperti sedang berzikir, selagi itu seni abstrak akan boleh ditafsir dgn pelbagai jawapan yang menjadi persoalan lain yang akan berterusan..

sehingga kamu hilang kawalan nafsu..

Anonymous said...

that painting really look nice though.

i think i really have a passion in arts. be it music or painting.
but i am furthering in medicine.

thanks for telling me it's not a waste.
heh.

magenta said...

t r i: Each to their own..

xxx: It's not a crime to have contrasting interests. :)

hari5ahaja said...

aku pernah ikut abang aku ke opening gallery di kmpg baru dimana mereka menjual painting.aku kira jumlah kutipan mereka malam tu,hampir 500,000.semua soldout.aku pelik.aku balik umah,aku try lukis abstract mcm tu,memang xjadi.nampak saja bodoh.tapi susah.

Anonymous said...

Im a student of archictecture and wht i just learnt last week in class was, to draw an abstract drawing is not as easy as wht u think.

I had to draw a view on the beach,from wht i feel not from wht i see.Honestly its hard to draw the feelings. For example,how can i picture the touches of wind?how can i express the feeling of peaceful?Not by drawing a picture of green trees and blue sea with sunset,but u have to play with the colors and the way u want to express ur feelings..let say if u feel empty or blur while drawing the picture,u can just leave ur drawing empty white..u should try tho =)

magenta said...

hari5ahaja and =) : Hi, saya akan mencuba melukis seni abstrak pada suatu hari nanti. Haha bet I'll suck though. Just for the sake of trying everything at least once. :)