Saturday, April 12, 2008

Sistem Melayu

Sejak kebelakangan ini, ramai orang suka menyindir Melayu. Malas, dengki, tak sedar diri. Aku pun pernah menulis entri yang mempunyai elemen sindiran seperti yang disenaraikan. Then I remembered the words written by a stranger, someone called Ihsan, on a blog I came across 4 years ago. Dia tulis,


“The Malay system and tradition might not be a good system; heck, it might even be a bad system, but it’s a system that works nonetheless.”


Lebih kurang macam itu lah. Aku tak ingat ayat dia yang sebenar. Mungkin kita terlupa, dalam menghentam kromo sesetengah adat dan tradisi kita yang kurang sesuai untuk dipraktikkan sekarang (melawat bomoh dengan tujuan nak kenakan orang, memberi pangkat tinggi kepada pekerja disebabkan usia yang lanjut dan bukan berdasarkan kelayakan, dsb) bahawa ada juga sesetengah perkara dalam sistem Melayu yang sungguh unik, penuh dengan quirks dan boleh digambarkan sebagai endearing.


1) Seni mengumpat.

Penulis tersebut telah menceritakan bahawa orang Melayu, dalam mengumpat pun ada seninya. Aku bayangkan seni mengumpat adalah seperti berikut:


Aminah ingin mengajak Shelly mengumpat. Dengan sikap pura-pura acuh tak acuh, dia mula membuka topik tentang kawan mereka, Peah. Kemudian Aminah akan melihat petanda-petanda di wajah Shelly yang mungkin akan menunjukkan bahawa dia berminat atau tidak. Testing waters la kiranya.


Kalau Shelly mengerut dahi, terdiam atau memandang serong kepadanya, kepala otak Aminah akan memberi amaran. Retreat! Retreat! Aminah akan cepat-cepat tukar topik atau memuji Peah.


Kalau mata Shelly seakan-akan bersinar dengan malicious joy dan melayan cerita Aminah, Aminah akan cepat-cepat membuat kopi untuk dihidangkan dan mereka akan mengumpat dengan gembiranya.


2) Mahu tapi buat-buat tak mahu.

Suatu petang di rumah Cik Aida.


"Rina, you nak I buatkan you kopi tak?"

"Eh takpe.., takpe, susahkan you je…"

"Eh mane ade susah…I buatkan you kopi eh?"

"Ish takpelah…lagipun I tak leh lama ni…"

"No Rina, I insist. You duduk dulu, I nak pergi buatkan kopi."


3 jam kemudian.


"Eh Rina, dah lewat ni.
You makanla with us. Orang gaji I dah siapkan dinner."

"Ish... takpe, takpe…I tak nak susahkan orang gaji you…"

"Tak susahkan la… dia memang selalu masakkan extra lagipun… I insist, Rina…"

"Eh, seriously…takpe…"


30 minit kemudian, Rina meratah ayam masak merah dengan gembiranya di meja makan Aida.


3 bulan seterusnya, Rina ditawarkan kerja di Eropah. Suatu petang di rumah majikannya:


"Would you like to have something to drink or something to eat?"

"Oh, no thank you," jawab Rina dengan penuh sopan santun. Dia menunggu majikannya menawarkan minuman atau snek sekali lagi.


10 minit kemudian, majikannya datang membawa minuman untuk diri sendiri sahaja.
Rina terpandang jus epal yang diminum oleh majikannya sambil menelan air liur.


3) Sikap merendah diri.


Hanya dalam sistem Melayu ada konsep 'merendah diri dengan cara memuji diri sendiri.'


"Isk. Ko tengok Hani tuh. Mencapub siot. Suka buat-buat pandai dalam kelas. Poyo. Dahla bawak scooter kaler pink. Nak tunjuk kat Azman dia pandai naik motor la tuh. Aku boleh je kalau nak mencapub macamtu. Dulu, aku study kat US. I knew how to speaks English too. Tapi aku tak nak. Sebab aku lagi suka berbicara dalam bahasa ibunda kita. Kat kampung aku, semua orang terkejut aku leh bawak motor. Dorang jarang nampak pompuan macam aku bawak motor. Setakat scooter tu siapa pun boleh bawak. Nasib baik aku takde motor kat KL nih. Kalau tak, mesti aku dah bawak pi kelas. Tapi aku ni low profile. Takdenye nak mencapub macam Hani tuh."


Dan,


"Aku humble. Aku banyak kekurangan.
Aku tak pandai. Tapi aku betul, betul, betul. Dan mereka salah, salah, salah."


Oh ya, yang last tu bukan watak fictional yang aku reka dalam kepala otak aku. Yang itu kata-kata seorang blogger yang menulis bahawa dia merendah diri tetapi telah mendedikasikan satu entri kepada pembacanya tentang attributes yang membuatkan dirinya 'humble' dan pada masa yang sama, mencerca bloggers lain. It’s endearing, you know. Truce?

15 comments:

47 said...

Haha! I like this! :)

Betul-betul, gaya bahasa melayu memang halus, banyak guna kiasan dan cover-cover niat sebenar untuk merendah diri :)

Kalau dengan mat saleh nak main sopan lalu menolak invitation, memang mampuslah sampai bila pun tak di invite balik LOL! Kesian Rina!

Hey, jangan kutuk orang yang pernah pergi US and then bcakap English! I knows how tu speek englosh! MWAHAHA!

Anonymous said...

selalu kalau ada pergeseran antara kawan...aku mesti nak sokong yang benar(nak jugak)...tetapi semangat tu di matikan dengan ayat

"tak tau la kau macamana...dia ada buat salah dengan aku,so aku boleh marah dia"

dah 2 kali aku kena ayat ni....lantas aku mengambil keputusan untuk membiarkan sahaja mereka dengan masalah mereka

kalau boleh jangan kita mengumpat walaupun kita di pihak yang betul....cuma kita kene ambil iktibar dan lebih berhati hati

Ingrid Dients said...

Haha. Tapi org Melayu skang ada jugak yg tak camtu dah..skang ni offer skali je. Paling baik dua kali. Kali kedua tanya pun mcm nak ugut (betul ko tak nak ni? last call ni last call) Nasib la kalau sape yg nekad nak buat2 tak nak tu..hahaha.

I don't understand kenape ada 'truce' di hujung post itu though.

Anonymous said...

Oh Magenta.... I don't mean to be pedantic (oh who I am kidding) but you have a lil typo there. :P

Kemudian Aminah akan melihat petanda-petanda di wajah Peah yang mungkin akan menunjukkan bahawa dia berminat atau tidak.

Supposed to be wajah Shelly kan? Unless Aminah berani cakap berani tanggung and bitch about Peah in front of her la. :D

magenta said...

47: Hehe. Melayu. Myself included. I have been (notice the use of past tense) guilty of all three. We're tactful and polite people, huh?

erm: Fokus, fokus! Tema utama adalah Sistem Melayu. Perenggan terakhir tak membabitkan kamu.

bovril: Haha I think #2 is not being practiced among our peers but we still do it bila visiting the Makciks and Pakciks.

chen: LOL I don't mind. Thanks for pointing that out. Quite a huge typo there. I typed it in a hurry this afternoon. Tak sempat check.

Anonymous said...

selalu out of context kan?...or i'm just special because i see it in a different way..hehehe

ok! fokus fokus!

Anonymous said...

haha.

tanak masukkan sekali pasal anak di pangkuan dilepaskan, beruk di hutan disusukan?

betapa orang Melayu beramah mesra bersopan santun dengan Mat Saleh, sedangkan dengan melayu sendiri berkasar.

Sesetengah je la mungkin.




peribahasa tu ade kaitan skit kot.

47 said...

bovril:
--------
quite right, zaman sekarang orang muda melayu memang dah lebih straightforward, nak? taknak? habis, end of the deal :)

bagus jugak la to a certain extent, kurang berdolak dalik (fuiyo, can't believe I used that word -dolak dalik :P )

Anonymous said...

What is mencapub?

iqanabeera said...

gee. i was LOL-ing all through this post. :D

another one i always see, particularly at my sekolah menengah dulu, is the older ones are always right, the younger ones are always wrong.

in class, no one dares to say out their true opinions, for fear of being called kurang ajar, which is definitely the teachers' favourite word for some of the quite vocal students.

i don't know how many times i've been called big-headed, just because i tried to open up a discussion about a certain issue.

to most of the teachers, facts are absolute. well yes, but the way one analyzes them may be different.

but the teachers just refuse to see that. they lead, students follow. and that's the way they see it.


not exactly sistem melayu, but sistem sekolah kebangsaan. mungkin terlebih kronik di sekolah saya sebab semua pelajarnya melayu, dan muslim.

and i can't even begin to tell about the "mild" political propaganda berbau agenda melayu tak bertempat that's been spread by most of the teachers.

haih.

NeemoNeemo™ said...

Kalau Shelly mengerut dahi, terdiam atau memandang serong kepadanya, kepala otak Aminah akan memberi amaran. Retreat! Retreat! Aminah akan cepat-cepat tukar topik atau memuji Peah.

Komuniti saya dulu, bukan begini.
Seterusnya mereka mengumpat saya pula kerana tidak setuju dengan budaya mengumpat.

magenta said...

erm (kucing dalam topi) : Amboi, perasannya.

takahara: Haha, post ni sebenarnya nak fokus kepada cara kita yang 'positif' (berdiplomatik, sopan santun)..tapi ending dia telah terpesong. Jadi nampak macam entri ni memerli sistem. Tujuan asal nak memuji. Hehe.

my sistah: Mencapub is the slang word kids my generation use. Shortform for 'mencari publisiti'.

iqa: Haha I think that pretty much sums our country. Yang lantang bersuara akan disuruh diam.

neem: Hahaha aduh. Macamni pun ada.

broken_nigina said...

unik sebenarnya.
sesuatu yang boleh jadi positif,boleh jadi negatif.
mungkin terserah pada diri sendiri nak tengok dari sudut yang mana.
mana-mana pun baliknya pada itu jugak.
penilaian peribadi.

Anonymous said...

Ooo..that's why la when I asked my friends they had no idea what it meant. Btw, you still haven't answered the "truce" question.

Anonymous said...

ops, terkeluar topik rupanya.

mencapub masih digunakan pada zaman saya.

tapi mungkin ejaan ditukar supaya bersesuaian dengan sebutan.

mencapap.