Tuesday, April 22, 2008

Kejujuran yang Tak Dapat Ditandingi

Perbualan antara seorang dewasa berumur 19 tahun dan seorang budak berumur 8 tahun:


"Harini Ali cakap dengan saya. Ali tu budak paling pandai dalam kelas. Tau tak exam haritu dia dapat berapa markah dalam BI?" budak perempuan tu bertanya aku dengan muka yang serius.


"Mmm. 100%?" aku balas, bersahaja.


"Tak lah, mana ada orang boleh dapat markah 100%. Kakak tahu tak exam BI tu bukan senang. Dia dapat markah 92%. Markah paling tinggi dalam kelas," dia bercerita dengan berseloroh.


"Wah, pandainya," aku cuba menjawab dengan semangat yang equal.


Dia menatap wajah aku. Her eyes narrowed as if she didn’t believe I was being sincere.


"Kakak saja cakap macamtu nak buat Ani rasa satisfied, kan? Akak tak percaya kan? Alah akak, Ali tu memang pandai. Sebabtu ada orang ambil dia berlakon iklan Mat Kool dulu. Akak ingat tak budak yang berlakon iklan Mat Kool dulu?"


"Mana ada. Akak percaya lah," aku jawab meekly.


"Dia sorang je bawak basikal pergi sekolah. Tayar basikal dia besar gila. Dia boleh buat banyak trick dengan basikal dia. Haritu dia buat macamni (dia buat gaya orang buat wheelie) dengan basikal dia. Dia buat macamtu 10 kali. Padahal kawan dia naik basikal dia pun jatuh. Naik pun tak reti. Hahaha!"


Aku biarkan dia bercakap. Kepala otak aku pikir tentang nak makan apa petang itu, nak pakai apa keluar nanti dan tentang cuti am yang hampir tamat.


"Hmm tau tak, abang akak dulu pun pandai naik basikal. Dia boleh naik basikal yang tayar besar tu. Yang nipis ngan besar tu. Dulu pernah dorang main wheelie, yang macam Ani cerita tu, atas BELAKANG dia! Tapi dia rileks je. Dorang main kat kampung lah. Mak dengan ayah akak tak tau...," aku melalut. Aku berhenti apabila melihat wajahnya seakan-akan bosan dan irritated dengan aku.


"Akak ni, orang nak cerita, dia pun nak cerita jugak. Ani dah tau dah cerita pasal abang akak tuh. Dah banyak kali akak cerita. Kenapa akak tak nak dengar cerita pasal Ali? Akak tak suka Ali eh?" dia tanya sambil meninggikan suara dia.


"Suka lahhhh…"


"Ha, habistu, jawab ni: Dia buat macamni (dia menunjukkan gaya wheelie) berapa kali?"


"Err… 5 kali?"


"Tengok! Ani dah agak dah! Akak tak dengar tadi. Ani cerita panjang-panjang pasal kawan Ani, akak tak dengar pun. Pastu interrupt orang. Malaslah nak cerita lagi. Akak bukan nak dengar pun," dia marah aku.


'
Hek eleh budak ni, menyampah aku,' aku berkata dalam hati.


Tapi aku berkata,


"Orang dengarlah. Sambunglah," aku berkata dan melelapkan mata.


Dan dengan saudara abang ipar aku, seorang budak lelaki berumur 10 tahun:


"Kakak, cuba teka: Haiwan apa yang jual kuih dekat tepi pasar?"


Aku berfikir. Selepas satu setengah minit dan 3 tekaan yang salah, aku give up.


"Mana ada haiwan jual kuih dekat pasar, bodoh!" dia jerit dan gelakkan aku.


So yeah, aku sebenarnya suka bercakap dengan budak-budak. Mereka tak takut mengatakan aku bodoh apabila aku bodoh (dan bila aku tak bodoh), ayat mereka jarang berlapik dan aku tak perlu risau tentang political correctness. Bila mereka kutuk aku, bukan kerana mereka mahu nampak pandai di depan orang ataupun untuk menyinggung perasaan aku. Kids, aku sedar, jarang ada agenda sendiri. Mereka biasanya jujur.

8 comments:

iqanabeera said...

yeah memang.

when asking my 5-year-old sister on whether i look fat or not in the outfit i'm wearing :

"yes kakak. u look fat. very very fat. and ugly. very very ugly. lyssa benci la kakak pakai baju ni!"

heh.

Anonymous said...

ermmm. mak saya marah kalau saya tak menghormati orang yang lebih tua daripada saya masa kecil. kurang haja namanya. jadi, saya tak pernah memanggil kakak atau abang saya bodoh.

magenta said...

iqa: ROFL. Kids make honesty sound funny.

sara: Tak apa, dia bukan adik kandung saya. Dan saya tak kisah dikutuk oleh budak kecik.

Anonymous said...

yer ker tak kisah? aritu aku cakap out of topic pun kene tegur

tapikan kalau petang2....aku main lari2 dengan budak2 kecik keliling rumah aku...mesti org pandang semacam
(24years old lawan budak umur 10 taun)

oh aku blaja dribble bola dengan budak2 kecik...8 org lawan 1....cukup sebulan aku jadi STAR(oba) kat futsal pitch...tapi padang besar hancur

magenta said...

Tegur je maa. Main-main je lagipun. See, orang dewasa memang cepat terasa. Tu belum kena panggil bodoh. Haha, lepasni ko nak pakai nick ape la lagi. Persian cat? Siamese cat?

Kau budak STAR ke? Hmm.

Anonymous said...

AHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!

24 tahun main kejar2 dengan budak 10 tahun?

mahu tengok!




well, kids sure say the darndest, truest things.

Anonymous said...

bodoh bodoh bodoh! hehehehe, srry kak, saya baru balik amik result upsr..

magenta said...

takahara: Haha, they sure do.

pakali: Gomok!